sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

דורון יעקב בוחן את שמות העצם בעלי הריבוי התמידי במשנה מבחינות שונות , ועומד על צורתם , על התנהגותם התחבירית ועל מאפייניהם הסמנטיים . מאמרו של מרדכי מישור דן בצורה "זומן" המופיעה בדפוס טשרנוביץ משנת תרכ"ב , תחת "זימון" שבכי"ק ו"זמון" שבדפוסים . הוא מעלה את הסברה כי זהו תיקון כתיב מכוון של מסורת אשכנז על רקע הצורה , "מזמן" כינויה של ברכת המזון ביידיש . שמא יהודה פרידמן עוסק בשורש ח'ש'ש' וביחסו , 'ש'ו'לח וטוען כי מדובר בשורש אחד מגזרת הכפולים . עוד הוא מתאר את קשת המשמעויות של שורש זה בלשון המשנה , ומתוך אלה הוא מציע פירוש לביטוי "אל תחושו למניינכם" ( ידים , ד , ג . ( שלמה אלקיים דן בלשונה של מסכת אבות המובאת במחזור פאס , בקרבת מחזור זה לסידור ר' שלמה ברבי נתן ובנוהג הקריאה במסכת אבות בשבת שנוהגים יהודי מרוקו . מאמרו של גבריאל בירנבאומ מציג קטע מן הגניזה שזמנו מסביבות המאה השלוש עשרה , ובו משניות אחדות . על אף שהטקסט מנוקד בשיטה טברנית , שני ייחודי כתיב מעידים ככל הנראה שהסופר הגה הגייה בבלית , ועולה ממנו עדות בבלית להגיית חולם כ ^ ולהגיית קמץ כתנועה אחורית הקרובה ל . 0 יצחק גלוסקא מתאר את היסודות הלשוניים שבמסכת "יומא" בהשוואה ללשון המקראית המשמשת לתיאור עבודת יום הכיפורים בויקרא טז . למרות תוכנה של המסכת , שהוא בעל ערך מקודש , ניכרת השפעת לשונות זרות בתחום הצורות ובתחום אוצר המילים והשמות הפרטיים . מאמרו של עמוס דודי בוחן את לשונה של מסכת "תמיד" שבסידור מנהג ספרד מן המאה החמש עשרה , שמצויים בו כמה קווי דמיון למחזורי ספרד אחרים מן התקופה שלפני הגירוש בניקודם של שמות אחדים . מצד אחר ניכרים הבדלים בכתיבם ובניקודם של שמות אחדים בהשוואה למצוי באבות הטקסטים של המשנה . משה חלמיש דן בנוסחיו השונים של הביטוי "לידך המלאה" שבברכת המזון ובשמות התואר הרבים שנצטרפו אליו במקורות שונים , ובייחוד שם התואר "הקדושה" הנראה חריג בהקשרו ויש שביקשו להמירו . "הגדושה"ב חיים א' כהן מעמיד במרכז מאמרו את שאלת ניקודה והגייתה של תיבת "הגפן" בברכה על היין במסורת אשכנז . עד לראשית המאה השבע עשרה נהוגה הייתה הקריאה בסגול , אולם במהלך קצת למעלה ממאה שנה בלבד השתלטה הצורה בקמץ , המתקיימת בהגייתם של האשכנזים עד ימינו . מאמרו של משה אזר דן בצירוף "על מנת" שמלשון חז"ל , בסביבתו התחבירית ובהקשריו הסמנטיים פרגמטיים . ראשיתו של הצירוף במבעים ביצועיים המשמשים בחיי היום יום לביצוע פעולות דיבור שונות , ביניהן גם פעולות משפטיות , ובהמשך הוא הועבר אל מבעים תיאוריים המדווחים על מבעים כאלה או מתארים אותם , ולבסוף גם אל מבעים תיאוריים מסוגים אחרים . רבקה שמש מתארת במאמרה יחידת שיח הרווחת במשנה , הכוללת נוסחת פתיחה עם התיבה . "מעשה" יחידת שיח זו היא סיפורית מצד אחד והלכתית מצד אחר , וכדי לזרוע אור על שני מאפיינים אלה משווה שמש בינה ובין יחידה מקבילה בבראשית רבא , הנעדרת את הפן ההלכתי .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help