sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:136

השיתוף שבין הדין והרחמים . לקח זה למד יונה באמצעות אובדן 5 הקיקיון . בשעה שיונה מכיר בעצמו את מידת הרחמים שבלבו , הוא מצליח להבין את ההזדקקות הרבה לרחמי שמים ואת חשיבות מידת הרחמים . הבריאה מתנהלת על פי חוקי בראשית אך משתנה מזומנות על ידי הבורא . אמות המידה של ריבון העולם אינן בהכרח זהות להבנת האדם ולמוסר האדם , ויש פעמים שהאמת , לדעת האדם , סותרת את החסד . רק כאשר יונה משלים את מסע התבגרותו הוא זוכה להיות בן אמתי , בן האמת . הוא מכיר עתה בפניו הרב גוניים של האל . האל רוצה בקיום העולם ולא בהחרבתו . האל מבקש מברואיו מיצוי דין אך גם חמלה ורחמים . פסח נקרא זמן חירותנו , בלשון רבים , והנה יום הכיפורים גם הוא חג של חירות . יום הכיפורים הוא יום חירות של כל פרט ופרט המרכיבים יחד את הכלל . החירות האישית עומדת בבסיס יום הכיפורים כאשר הציבור מתפלל על התרת נדרים . הציבור מתפלל כי כל הנדרים יבוטלו , וכך ניצב האדם חופשי ללא כבלי השנה החולפת . ביום הכיפורים מכריזים כמו בראש השנה על מלכות האל - שהיא היפוכו של שעבוד מצרים . שעבוד מצרים הוא שעבוד לבשר ודם ואילו המלכת האל מבטלת כל שעבוד אחר . מוטיב זה וכן תשובת האדם המשחררת אותו מחטאותיו נוסכים בו תחושה של חירות . " התשובה היא שואפת לחופש מקורי ואמתי , שהוא החופש האלהי , שאין עמו שום עבדות" ( אורות התשובה פ"ה , ה . ( כחצי שנה לאחר יום הכיפורים אנו חוגגים את חג הפסח ובו אנו משחזרים את יציאת העם ממצרים , מבית עבדים . מסע שהיה מלווה אף הוא באמצעים חינוכיים רבים כמו המן , השליו , המפגש עם העמלקים וכדומה . יום הכיפורים וחג הפסח מעוררים אותנו להשתחרר מן הישן ו מכבלינו , מהרגלינו ומהרגשותינו המכבידים , ולמצוא את החדש . לאורם של חגים אלו כל אדם יכול לשוב אל האני העצמי האמתי המשוחרר . זוהי בדיוק הדיאלקטיקה שבין העבדות לחירות . בפסח אנו מרחיקים את החמץ , את החומץ שבחיינו . ביום הכיפורים אנו מרחיקים 5 אתו . ( 2002 )

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help