sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:135

ביום הכיפורים בתפילת הווידוי אנו חוזרים ואומרים "ועל כולם אלוה סליחות סלח לנו , מחל לנו , כפר . "לנו יונה אינו מבקש את סליחת האל ואינו מביע חרטה על אי ביצוע השליחות . בניגוד אליו אנשי נינוה מכירים בחטאם ומייחלים לרחמיו של הבורא ולסליחתו . לאחר הווידוי נמנות מידות האל , אשר לפי המסורת היהודית נאמרו על ידי משה כבקשת סליחה על עם ישראל בפרשת חטא העגל , בקשה שנענתה על ידי . 'ה מידות אלו נתפסות כשיאן של תפילות הסליחה והמחילה ביום הכיפורים . גם יונה מונה את מידות האל אך בניגוד למשה הוא אינו מבקש את מחילת החוטאים אלא את הענשתם . ספר יונה בא להורות לאדם כי האל רחמיו על כל מעשיו , ללא הבדל דת ולאום , חי צומח או דומם . בניגוד לטיבו של האדם שאינו פתוח תמיד להכיר בחשיבותם של אלו . יום הכיפורים הוא הזמן המתאים להכיר באנושיות האדם . להכיר בעובדה שהאדם אינו יצור מושלם . שהרי להיות אנושי פירושו להיות רק בצלם אלוהים . ביום הכיפורים מודה האדם בכישלונותיו ובחטאיו . ההכרה בפגמי האדם והניסיון לתקנם הם שליחותו של כל אדם כמו גם של יונה בעולם . בתפילת הווידוי מתאסף הציבור כשבלבו הוא יודע כי לפעמים כשל . בין החטאים הרבים שעליהם האדם מתוודה , קיימים מעשים שהציבור חוטא בהם , ביודעין ובלא יודעין , שנהגו ולא בוצעו . בין החטאים הנמנים מצוי גם חטא על עיקשות מוגזמת ולא ראויה : "ועל חטא שחטאנו לפניך בקשיות ערף" או חטא שממון הנפש , ריקנות וחוסר תכלית : "ועל חטא שחטאנו לפניך בתמהון . "לבב יונה אינו מכיר בעיקשותו ואינו מביע חרטה . הציבור רוצה להיות בטוח שחטאיו לא ירחיקו אותו מאהבת האל . האדם רוצה לזכות בתחושת סליחה וקבלה שתאפשר לו לצמוח למציאות חדשה . האל סלחן אך אינו ותרן . ביום הכיפורים המתפלל אל אלוהיו משליך עצמו לפני כס המשפט ומבקש רחמים . אין הוא זכאי גמור , כי אין צדיק בארץ שלא יחטא . האדם מועד לחטא כי "לפתח חטאת רבץ" ( בר' ד . ( 7 האדם עומד ערום לפני יוצרו ככלי מלא בושה : "עפר אני בחיי , קל וחומר במיתתי . הרי אני לפניך ככלי מלא בושה . "וכלימה הכפרה פתוחה בפני כל הבריות אך על האדם להכיר בעובדה שהעולם מתקיים מכוח

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help