sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:132

של יונה . במסע פוגש יונה בסוגיות הטוב והרע , החטא והעונש , הדין והרחמים . סיפור יונה הוא סיפור של תקווה לתיקון האדם . עיקריו של יום הכיפורים הם ההכרה בחטא , הבעת חרטה על מעשה באמצעות וידוי וההחלטה שלא לשוב אל החטא בעתיד . יום הכיפורים מאפשר אפוא לאדם את תיקונו . במהלך יום הכיפורים חוזרים על תפילת הווידוי עשר פעמים . בווידוי האדם נזקק להבנה , למודעות וגם לאומץ . אי אפשר להגיע להכרה בחטא בלא חשבון נפש . החוטא יכול להכיל את החטא אבל ההודאה בחטא משחררת את האדם מייסורי הנפש , מנטרלת אותו ממשגי העבר , מטהרת אותו ומאפשרת לו לצעוד ולהתפתח לעבר מציאות אחרת . קבלת האחריות על החטא ועל תוצאותיו דורשת מהאדם לרסן את גאוותו . ידיעת החטא מהווה אפוא גם הודאה בחולשת האדם , האדם מודה שלא תמיד הוא מצליח לשלוט ביצריו . הבנה זו תקפה גם כאשר האדם מבקש סליחה , והיא בולטת לא פחות כאשר האדם נדרש לסלוח לזולתו . הקושי לסלוח לאחר מתבטא בבירור בתפילה זכה , הפותחת את תפילות ליל יום הכיפורים . אם עיקרו של יום הכיפורים הוא הווידוי על החטא , מדוע אנו קוראים בספר יונה ? בברייתא המובאת בתלמוד במסכת מגילה נאמר על יום הכיפורים : " במנחה קורין בעריות ומפטירין ביונה" ( מגילה לא ע"א . ( בדרך כלל קיים קשר בין הפרשה הנקראת בתורה ובין ההפטרה . ולפיכך מנסים חז"ל להסביר כי פרשת העריות מרמזת על חטאם של אנשי נינוה . התיאור של אנשי נינוה , אשר רעתם עלתה לפני , 'ה תואם את תיאור חטאיהם של אנשי סדום . אנשי סדום חטאו בעריות , ולפיכך על דרך גזרה שווה , גם אנשי נינוה חטאו בעריות . פרשת העריות הנקראת במנחה מדגישה כי אין לחטוא בעריות כמעשה ארץ מצרים וכנען . אחרים סבורים כי קריאת ספר יונה ביום הכיפורים בתפילת מנחה משקפת את התפיסה הרואה בספר יונה את ספר התשובה : "ספר יונה 2 הוא ספר התשובה בתפיסתה . "הישראלית אולם מתוך עיון בספר יונה מתברר כי רעיון התשובה איננו הרעיון המרכזי הארוג בספר . מוטיב התשובה מופיע רק בתיאור אנשי נינוה השבים מדרכם הרעה וזועקים אל האלוהים אך לא בתיאור מלחי האונייה או הנביא יונה . : קויפמן ( תש"ך : , ( 287-285 טרופר ( תשל"ז . ( 25 :

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help