sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:125

מעניש את עשרת המרגלים ואת תומכיהם והם מתים במגפה , ושאר העם , דור המדבר , נענש בכך שלא יזכה לראות את ארץ ההבטחה . היציאה ממצרים והתלאות במדבר נתכוונו לחנך את העם לחיי חופש כדי שיהיו ראויים להיות בעלי קניין . התברר כי העם לא עמד במבחן האחרון . הוא לא היה כשיר לעמוד זקוף מול עצמו ובוודאי לא מול אויבים שמבחוץ . כנגד ארבעים הימים שבהם תרו המרגלים את הארץ ינדוד העם במדבר ארבעים שנה עד שייכחד אחרון היוצאים ממצרים . מתברר שלא כל אחד יכול לעזוב את מולדתו ולנדוד לארץ בלתי מוכרת . לא כל אחד מצליח להתבגר ולהתגבר על פחד , ניתוק ואובדן . העם , ברגע האמת , התקשה להפנים את עצמאותו , את החופש שלו זכה ואת יכולתו להעפיל מעלה ולכבוש את הארץ . תמונת העולם של המרגלים הייתה מעוותת . הם לא הכירו בעובדה כי במדבר הם התחשלו . הם הוכיחו כי לא הצליחו להיפטר מדיוקן העבד שבנפשם , וריפו את ידי העם . רק כלב ויהושע שלא ראו את עצמם כחגבים והכירו ביכולותיהם הנפשיות הם שזכו להיכנס לארץ כנען . כאשר האל מבקש להשמיד את עם ישראל במדבר שוב נשמעת תחינתו של משה . משה משמש גם ברגע קשה זה כסנגור העם : "יהוה אלך אפים לרב סקך נשא ן יי . ( פשע " ... ( במ' יד . ( 18 כאשר משווים את תפילת משה בפרשת המרגלים לתפילתו של יונה מתברר כי תפילתם כמעט זהה ? "כי ידעתי כי אתה אל חנון לרחום אלך אפים לרב חסד לנחם על הרעה" ( יונה ד . ( 2 אלא שיונה רוצה ביישום מידת הדין והוא מצטער כי האל ניחם על הרעה . החסד הופך אצלו לסיבת הקובלנה , ואילו אצל משה הרחמים והסלחנות נתפסים כפסגת הצדק והמוסר , שכן האל יכול לשאת כל עוון ופשע . בפרשת העגל מציין משה את מידת ה"אמת" של האל , ואילו בפרשת המרגלים משה משמיט מידה זו ( במ' יד . ( 18 יונה גם הוא משמיט את מידת ה"אמת" ממידות האל לאחר מחילת האל לאנשי נינוה . משה מבקש שלא תופעל מידת , "אמת"ה מידת הדין , כנגד בני ישראל כי הרי אלו הם כילדיו . הרמב"ן מעיר : "ולא הזכיר אמת , כי במידת האמת יהיו . "חייבים משה אינו מבקש לבטל את העונש אלא לדחותו ולכן מושמטת התיבה "אמת" מדבריו כי משמעה ביצוע הדין .

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help