sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:123

שעמו לא הספיק ליצור יחסי קרבה ממושכים , ואילו האל חס על הרבים , בעיר הקיימת על מכונה כבר ימים רבים . האל מכיר ברגש החמלה הממלא את יונה והפעם הוא מסביר לו במפורש את מעשיו : "ואני לא אחוס על נינוה העיר הגדולה אשר בה יש הלבה מ ^ תים עע \ רה לב 1 אדם א # ר לא ילע בין ימינו לשמאלו ובהמה רבה" ( יונה ד . ( 11 המספר משתמש במספר שתים עשרה כמספר טיפולוגי . מספר זה מופיע פעמים רבות בציון שלמותם של עמים , לדוגמה שנים עשר בני נחור ( בר' כב ;( 24-20 שנים עשר נשיאי ישמעאל ( בר' כה ;( 16 שנים עשר בני יעקב ( בר' לה ( 22 ועוד . מספר זה הוא מרכיב יסודי גם במספרם של יוצאי מצרים ( 600 , 000 = 5 x 120 , 000 ) ומעיד על אוכלוסייה גדולה , ?" שש מאות אלף רגלי הגבלים לבד מטף" ( שמ' יב \( 37 מבחן בגרותו של יונה תם דווקא בשעת שתיקתו . הקורא משער כי יונה שותק הפעם לא בגלל אטימותו לעולם החיצון אלא דווקא מתוך הקשבה והפנמת הדברים י '' באותה שעה זלגו עיניו של יונה דמעות כמטר לפני הקדוש ברוך הוא ואמר לו . מפני מה אתה בוכה ? יש לך צער על זה ( הקיקיון ) שלא גידלתו , אלא הכנסת בתוכו זבל ולא השקית בו מים , לילה אחד היה ולילה אחד יבש - כך חסת עליו ואני לא אחוס על נינוה העיר הגדולה ? באותה שעה נפל יונה על פניו , ואמר - הנהג העולם במידת הרחמים דכתיב : לאדוני אלוהינו 4 הרחמים והסליחות" ( ילקוט שמעוני תקן . ( לפי מדרש אחר היה יונה " צדיק גמור , נצרף בבליעת דגים ובמצולות ימים ולא מת ... ונכנס 5 בחייו לגן עדן" ( מדרש תהלים כו ז . ( יונה עמד בהצלחה במבחן הקיקיון ובאמצעותו גילה את עולם הרגש , את החסד ואת הרחמים . הוא הכיר בעובדה כי העולם אינו יכול לתקון רק במידת הדין . סימון ( תשג"ב . ( 86 -. וראו : חמיאל ( תשמ"ט : . ( 134-132 : במסכת דרך ארץ זוטא סוף פרק א' נאמר שיונה לא נכנס בחייו לגן עדן .

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help