sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:119

המציאות , ברוב המקרים היא העתק המציאות , העתק מאוויי האדם הכמוסים . מגילת אסתר מתארת קשר בלתי אמצעי בין העמלק ותולדותיו ובין גורל העם . מרדכי היהודי הוא נצר לבית קיש אבי שאול ( שמ"א ט . ( 2-1 שאול נלחם באגג מלך עמלק ( שמ"א טו . ( המן מכונה במגילה " אגגי" ( אס' ג , ( 1 מכאן שהוא נצר למשפחת אגג , מלך עמלק בתקופת שאול . שאול צווה להרוג את מלך עמלק ולא קיים מצווה זו ( שמ"א טו ) וכעת בא מרדכי מצאצאיו בית שאול להשלים כביכול את המשימה . מחיית זכר עמלק קיבלה גם ממד סמלי - בכל פעם שמוזכר שמו של המן בעת קריאת המגילה הקהל מרעיש ברעשנים ורוקע ברגליו , ובכך מוחק כביכול את שמו של המן ואת זכרו " . המסר של פרשת זכור הוא מסר חשוב , לפיכך אנו מצווים לשמוע את סיפור עמלק בכל שנה מחדש ולהבטיח , כל אחד לעצמו וכל אחד לציבור שהוא חלק ממנו , שלא יהיה מונע על ידי יצר הרע ולא ינהג כעמלק . עקירת הרוע הפנימי של האדם תביא לשיקום חיי החברה ותאפשר קיום חיים ערכיים ומוסריים . מחיית הרוע אינה תלויה בשיקולים תועלתיים , יש להילחם ברוע מלחמת חורמה אך יש לזכור כי אין זו מלחמה אתנית . עמלק אינו ישות ממשית . זיהוי עמלק עם ישות ממשית הוא פעולה פשוטה , מעין בחירה בשעיר לעזאזל . אך אנו מצווים לזהות את זכר עמלק שבתוכנו , וזוהי משימה קשה פי כמה . זהו מאבק שאין לו עדות חיצונית , מאבק בכוחות הרוע הפנימי שעלינו לנהל בכל דור ודור . סביר להניח כי פרשת זכור נקראת דווקא בשבת לאור הכתוב : ' ץהיה בהניח יהוה אלהיך לך מכל איניך מסביב באלץ & # ד ןה ( ה אלסיך נתן לך נמלה לרשתה תק > רוה את ז ? ר עמלק מתחת השמיס לא תשכח" ( דב' כה . ( 19 בשבת , ביום המנוחה , האדם משחזר את מנוחת האל ומצווה לשבות מכל מלאכה . זהו זמן מיוחד לכל הנבראים . האדם והחי שובתים ממלאכתם , זו היא מידה של חסד , מימוש הטוב שבהוויית האדם . השבת היא היפוכו של עמלק , היפוכו מנהג זה החל להופיע במאה ה . 11 ראו גלפז פלר 2008 ) . ( 103 : 'ב

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help