sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:115

המלחמה בעמלק נערכת בשני רבדים - ארגון צבאי מעשי , שעליו אחראי יהושע הבוחר אנשי חיל , ומישור אלוהי המייצג את המלחמה הנסית . משה וחור עלו על ראש הגבעה , משה הרים ידיו וגבר על העמלקי . בסוף המערכה קיימת הכרזה 1 "מ י אנמר יהוה אל מש ה כתב זאת זכרון בספר לשים ? אתי יהושע כי מחה אמחה את זכר עמלק מתחת השמים '' ( שמ' יז . ( 14 במלחמה זו קיים שילוב של כוח ורוח , והיא מסתיימת בבניית מזבח , הבא להדגיש כי ישראל אמנם ניצחו את אויביהם בחרב אולם ההצלחה האמתית היא הצלת האל את עמו . ה' יילחם בעמלקים ואין שלטונו שלם עד אשר יימחה שם עמלק לעולמים . יש להבין מה ייחד את העם העמלקי שהרוע שלו גדול כל כך עד שיש למחותו מעל פני האדמה . בספר דברים נזכרת פעם נוספת המלחמה עם עמלק . כאשר היה העם עייף התנפלו עליו בני עמלק ללא כל סיבה גלויה לעין . "ויזנב בןל כל הנחשלים אחריןל ואתה עיף ליגע ללא ירא אלהים" ( דב' כה . ( 18 עמלק מתואר כאן כחסר יראת , 'ה במעשיו חרג מכל נורמה מקובלת בעולם העתיק . הוא לא פגע ביוצאים ממצרים כדי להשיג רווח טריטוריאלי שהרי לבני ישראל היוצאים ממצרים עדיין לא הייתה קרקע משלהם . כמו כן , הוא לא פגע ביוצאים מתאוות הרכוש שהרי רכושם היה דל . העמלקים בחרו לא במלחמת ביניים - פנים אל פנים , אלא בהתקפה של החלשים , הזקנים והטף שהשתדכו מאחור . אברבנאל ( שמ' יז ( 8 מסביר כי לעמלק לא הייתה כל סיבה להילחם כנגד בני ישראל . בני ישראל לא עברו בארצו . גם המלחמה עצמה התנהלה בצורה בלתי מוסרית . הם היו מתקיפים את ישראל ללא התרעה והיו מזנבים דווקא בחלשים , בזקנים ובילדים העייפים והיגעים שצעדו אחרונים בשורה . עמלק מייצג אפוא אי מוסריות לשמה , מעשיו נבעו מסיפוק יצרו הרע . עמלק אינו מכיר במידת החמלה והרחמים . הוא אינו חס על האנשים הפגיעים . העמלקים אינם מגלים רגשי רחמים או הזדהות עם בני ישראל הנודדים במדבר החם , למרות שגם הם נמנים עם השבטים הנודדים והם מכירים את קשיי המדבר . האל מצווה אפוא להשמיד

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help