sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:105

עוךכו בין שניטם \? לם לכרת לאף יה ( ה חרה בעם ויך יהוה בעם מכה רבה מאד" ( במ' יא . ( 33 וכך מתת האל הופך לאכזבה גדולה . מוצאים אנו אפוא שבולמוס האכילה של המתאווים לבשר יוצר תמונה מנוגדת להתנהלות אנשי נינוה בשעת מצוקתם . כאשר תושבי העיר נינוה שומעים את בשורת יונה הם ובהמותיהם צמים ולא טועמים דבר . גם הקיקיון שצמח מן הקרקע במהירות רעלה מעלה ואף המן והשליו שירדו משמים מטה הם מענה של האל האב לצורכי האדם . הקיקיון , המן והשליו תכליתם לעורר את הבריות לחפש את משמעות החיים . הם מדגישים את החומר והרוח , החיים והמוות . הופעתם מלמדת גם על תהליך חינוכו של האדם והעם , באמצעות נסים וניסיונות . הלידה מחדש של העם היוצא ממצרים ושל יונה שיצא ממעי הדג אינה מבטיחה חיים נוחים והתבגרות נטולת כאב . להפך , ההתבגרות דורשת מן האדם להשיל מעליו את חוויות קיומו הישנות . החיים טומנים בחובם אכזבות קשות וניסיונות רבים . העם מבקש את מותו כשהוא נתקל בקושי כמו יונה . כדי להתגבר על קשיים , כדי לגדול ולהתבגר , זקוק האדם לזמן המזמן התנסויות רבות . המכשולים שבדרך במסע לקראת היעד הם ביטוי לניסיונו של האל את אוהביו , מאמיניו . " כי # ת אשר יאהב יהוה יוכיח " ... ( מש' ג . ( 12 אך בו בזמן גם המאמינים מנסים את האל האם יעמוד בדבריו ויושיעם ( במ' יד 122 תה' עח ; 22-18 שמ' טז ; 4 דב' ה , 3 ח . ( 5-2 המסע שעובר יונה ביוזמתו מאז בריחתו מלפני האלוהים ועד גאולתו אורך ומייסר כפי שהדרך במדבר שעובר העם ביוזמת האל גם היא מתישה וכואבת . הרמב"ם במורה נבוכים מבהיר : "והוא שאי אפשר לצאת מן הקצה אל הקצה הנגדי בבת אחת , ולפיכך לא ייתכן לפי טבע האדם שיעזוב כל מה שהורגל בו בבת אחת " ... ( רמב"ם , מורה נבוכים ג , לב . ( 1 גם אליהו הנביא זוכה לקבל לחם ובשר מן השמים באמצעות העורבים ( מל '' א יז . ( 6

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help