sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:104

מנטרלת את האכזבה מריקבון האוכל שנאגר ושנמלא בתולעים . לא כך בסיפור הקיקיון . הופעתו הפתאומית של הקיקיון כמו גם התולעת והתייבשותו המהירה הפתיעו את יונה ועוררו בו כעס גדול . הקיקיון המשמש להצלה מתייבש בעלות הבוקר . הוא הופך מקור לאכזבה ומעורר את רצונו של יונה למות . אלוהים מזמן ליונה בלא ידיעתו קיקיון . שמחתו של יונה רבה אולם התייבשות הקיקיון הופכת משמחה לייאוש ולאכזבה . מבחן דומה של נתינה המביאה אחר כך לאכזבה מרה עובר ציבור העבדים בדרכו במדבר . האספסוף מתלונן ומבקש לספק לו את תאוותו לבשר . יתר ציבור העבדים נגרר אחריו ממורמר ובוכה . בקשת האספסוף לא נבעה ממצוקה אמתית . יצרים ותאוות הם שהפעילו את נפשו . "נפש יבשה" הוא תיאור מטפורי המבטא שעמום וחוסר חיות . הנפש של העם ריקה . העם חש שעמום רגשי ורוחני אשר אותו לא ניתן היה לספק באמצעים פיזיים חומריים , כדוגמת הבשר שאותו ביקש האספסוף . ולראיה , המן המתוק שניתן לעם וממנו הצליח להכין מאפים מגוונים , לא סיפק את נפשו היבשה . האספסוף מבקש אפוא את הבלתי הגיוני , לספק את נפשו היבשה . הוא מבקש דווקא בשר שאינו מצוי בשפע במדבר אך היה בשפע במצרים . בני ישראל נזכרים בבית העבדים הנדמה להם למעין גן עדן . הם מתגעגעים לארץ מצרים וזוכרים רק את טובה של הארץ המשעבדת . זיכרונות שווא מציפים אותם ובהם ריחות וטעמים של בשר , דגים , שומים ובצלים : ] ... " ישבו וי : 1 כו גם 5 ני ישראל ליאכ > רו מי יאכלנו בשר . זכלנל את הדגה אשר נאכל במצרלס חנם את הקשאים לאת האבטחיס לאת החציר לאת הבצלים לאת השלמים '' ( שמ' טז , 3-2 במ' יא . ( 5-4 בדרישה זו מבטאים המתלוננים את רצונם לשוב למצרים . לא הבשר הוא עיקר החסר אלא תרבות מצרים ככלל . כמו כן , לא ניתן לספק את כל שעלה בדעתו של העם לבקש . האל מוכן לספק לעם בשר ללא גבול עד אשר תיהפך זלילת הבשר להם לזרא . האל האב מזמן את הבשר , השליו , באמצעות רוח . השליו פורח ונופל במחנה בכמות עצומה . העם השטוף בתאוות אכילה התנפל על הבשר הנשחט . באותה מהירות שבה אספו הזוללים את הבשר , נפלה על האספסוף מכה קשה . "הבשר

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help