sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:103

יונה מייחל שהאל יתחרט על החלטתו לחון את נינוה , ואילו בני ישראל מתחרטים על כך ששמעו בקול האל ומשה שליחו ועזבו את מצרים מולדתם . יובש המדבר מקשה על בני ישראל , וחוסר המזון נתפס בדמיונם בנטישה קשה . העם מבקש אוכל לחיותו ( שמ' טז ; 2 דב' ח " . ( 16 , 3 האל נענה לדרישות העם ובדרך נס מזמן להם מן שהוא מין מאכל מתוק היורד מהשמים כגבישים קטנים המכסים את 12 פני המדבר . דור העבדים זוכר את שפע המזון במצרים ומתלונן כי האל האב מבקש להמיתו ברעב ( שמ' טז . ( 3 האל ממהר להיענות לתלונות בניו וממטיר להם מן מן השמים . המן טעמו כצפיחית בדבש . ציון טעמו של המן מזכיר את אנשי נינוה שלא טעמו דבר . בסיפור היוצאים ממצרים , מענג המן המתוק את העם וגורם לחיותו , "ןטעמו ? צפיחת בדבש" ( שמ' טז . ( 31 בני ישראל יכולים ללקוט את המן איש לפי אכלו אך נאסר עליהם לאגור ממנו ליום המחרת ( שמ' טז . ( 18 המן צריך להיאסף עד הבוקר לפני שיימס בחום השמש : "וילקטו אתו בבקר בבקר איש כפי אכלו לחם ה )?^ ש לנמס" ( שמ' טז . ( 21 כתינוק חסר אמון במולידו , העם אינו עומד בדרישה להתאפק ולאסוף מן המן את הכמות הנדרשת לאותו היום , לכל אחד ואחד מבני העם . חלק מן העם אוגר מן גם ליום המחרת ומתברר כי המן הנותר מבאיש . "ללא שמעו אל מ # ' ה ניותרו אנשים מפ > נו עד בקר וירם תולעים ויבאש '' ( שמ' טז . ( 20 השמש המדברית היוקדת גורמת להמסת המן והתולעת - לריקבונו . שלוחי האל בסיפור יונה , תולעת ורוח קדים חרישית , ייבשו את הקיקיון עוד לפני שהשמש יקדה ברום השמים . הקיקיון הופיע במדבר ביוזמת האל , ואילו המן הופיע בעקבות דרישת העם למזון . בפרשת המן מיידע משה מלכתחילה את הציבור כי את המן יש ללקט איש כפי אוכלו ומתאר מה יעלה בגורל המן הנותר . הודעת משה " צ'יילדס 12 . ( 280-274 : 1991 ) המן השמימי יורד אל האדמה והופך ללחם ארצי . לדעת חז"ל המן היה האוכל של יושבי מרום בהסתמך על תה' עח 25 י "לחם אבירים אכל . "איש ראו יומא עה ע"ב . בסיפור אליהו ניתן לנביא לחם ארצי אך היסוד הניסי נשמר באמצעות העורבים . ראו מל"א יז . 6 נדגיש כי האוכל והנס הנלווה אליו בסיפור אליהו עומד בניגוד לעונש שניתן לעם - הרעב .

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help