sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:102

שלושה ימים באה הידרדרות גדולה והעם התלונן "וילונו" ( שמ' טו . ( 24 העם ביקש לחזור אל עברו , אל ארץ מצרים . תושבי נינוה נוהגים באופן שונה מבני ישראל , הם שמעו את קריאתו של יונה ומיד פעלו כאיש אחד ושבו ממעשי החמס . על אף ששמעו את שם האל לראשונה הסכימו מיד לציית לדברו ; הם פעלו על פי העיקרון "נשמע . "ונעשה אפשר שיונה חשש שאנשי נינוה יחזרו בהם מהחלטתם , שהרי זה עתה שמעו את שם האל וייתכן שנאמנותם לו אינה מוחלטת . אולי הוא צפה הידרדרות רוחנית של תושבי נינוה , כפי שקרה לציבור העבדים לאחר מעמד הר סיני . יונה מאוכזב מהחלטת האל לחוס על נינוה , יוצא ופונה לקדם מן העיר . כדי להגן על עצמו מפני השמש הקופחת , יונה בונה סוכה . הסוכה נזכרת כסמל להשגחת האל על עמו בנדודיו .-במדבר "למען כי ידעו דרתיכם בסכו ת הושבתי ^< ת בני ? שראל בהוציאי אותם מאלץ מצרים $ ני יה ( ה אלהיכם" ( וי' כג . ( 43 הישיבה בסוכות לא נועדה אפוא להזכיר מאורע מסוים , שהרי אין בתורה כל תיאור של ישיבת בני ישראל בסוכות לאחר יציאת מצרים , אלא להזכיר את תקופת הנדודים במדבר . תקופה זו איחדה את השבטים לעם אחד , ובה חי העם בחוסר ודאות והיה נתון לחסדי האלוהים . הסוכה במדבר הייתה מתת האל לאדם וסימלה את איחוד האדם עם ביתו , עם משפחתו ועם אלוהיו . ואילו הסוכה שאותה בנה יונה , נבנית מיוזמתו ובעצמו , לא מצליחה להגן עליו מחום השמש ומסמלת דווקא את בדידותו ואת נבדלותו מאלוהים ומאדם . וימן ה ^ להים תולעת בעלות השחר למחרת ותך # ת הקיקיון וייבש : ויהי כזרח השמש וימן אלהים רוח קדים יורישית ותך ה ^ מש על ראש יונה וילנעלף וישאל את נפשו למות ויא > 3 ר טוב מותי מחיי ( יונה ד ( 8-7

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help