sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:101

להכיר בעובדה כי הנהגת האל שונה מהנהגת האדם . התנסויות אלו יביאו את יונה להגשמת עצמו , הכרה בהווייתו , בזולתו ובאלוהיו . נמצא שגם יונה מנסה את האל . הוא משקיף מרחוק לראות מה יעלה בגורל נינוה , האם יחזרו הבריות לדרכם הרעה , ואזי יחזור בו האל מהחלטתו לחוס על אנשי העיר . בדרך דומה , מתייחס האל אל ציבור העבדים היוצאים ממצרים . גם אותם יעביר ניסיונות רבים : "שם שם לו רוק ומשפט ןשם נסהו '' ( שמ' טו . ( 25 האל מנסה את העם האם יקיים את רצונו וימלא אחר 9 חוקותיו , האם יכיר ציבור היוצאים בהווייתם כאנשים בני חורין . גם בני ישראל , על פי דרכם , מנסים את האל האב . הם בוחנים את יכולתו להושיעם . בני ישראל בדומה ליונה מצווים לקום וללכת . הם קמים ממצרים ומתחילים את מסעם במדבר , מקום שומם שאינו מתאים להתיישבות ( דב' לב 10 ; יש' מא , 18 יש' סד ; 9 יר' ב . ( 10 המדבר נחשב מקום ארעי , גבול שבין הארץ הנושבת לריק הגדול , למקום ששורצות בו חיות רעות , נחש , שרף ועקרב ( דב' ח ( 15 ולמקום שלא ישב בו אדם ( ירי ב , ( 6 מקום בו שוכנים השעירים ( יש' יג , 21 לד . ( 14-11 המדבר אינו מקום קיום אלא "אלץ לא איש מלבר לא אדם בו" ( איוב לח . ( 26 המדבר הוא מעין מעבדה חינוכית - במדבר אין השפעות חיצוניות , והעם יכול לגדול , להתבגר , לתרגל אורח חיים חדש . העם שנולד במעבר המים , מתחיל לצעוד במדבר . למסע במדבר יעד ברור , להגיע לארץ המובטחת . מסע שייארך ארבעים שנה . ציבור העבדים עובר תחנות חשובות בדרך . משה מבקש לכנס את העם למרגלות ההר , שם יעברו יוצאי מצרים טקס מיוחד ובו יהפכו לעם . בטקס זה מתעלה העם לדרגה רוחנית מיוחדת והציבור כולו מכריז "נעשה ונשמע" ( שמ' כד . ( 7 ציבור העבדים , אשר כבר הכיר בריבונות האל , מבטיח מלכתחילה לעשות כל שיצווה עוד לפני ששמע . במעמד הר סיני הגיע העם לפסגת האמונה . ואולם לאחר ליכט ( תשל"ג : 11 . ( 39-30 לדעת רייט 1987 ) י ( 27-26 אי אפשר להכריע על פי תעודות המזרח הקדום האם המדבר נתפס כשאול , כעולם תחתון .

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help