sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:100

5 החיים" שייחסו לו כוח מאגי להחיות מתים או להאריך חיי אדם . לפי התפיסה המסופוטמית , נגזר על האדם להיות בן תמותה מיום שנברא , וכל ניסיונותיהם של יחידי סגולה לעקוף גזרה זו ולזכות באלמוות נידונו לכישלון . לעומת חיי החלוף של האדם העץ הוא סמל לאריכות ימים מופלגת , '' כי יש לעץ תקוה אם לכלת לעוד יסליף וינקתו לא וזרזדל : אם יזקין באלץ שלשו ובעפר ימות גזעו '' ( איוב יד ; 7 וראו 6 יש' ו . ( 13-12 העץ אינו כלה - הוא תמיד יצמיח ענפים חדשים . העץ המשגשג והפורח מדומה לצדיק והעץ הקמל - לרשע . כל עוד הקיקיון לבלב ועלה הוא הצל על ראשו של יונה , אולם משיבש לא 7 נותר לו כל סיבה לקיום . הצמח , הקיקיון , מסמל כאמור תקווה וחיים . אולם הוא מתכלה בן לילה . ואילו הסוכה המסמלת ארעיות דווקא 8 היא נשארת לעמוד על תלה . מהפכים אלו מהווים ראי לנפשו המתהפכת של יונה משמחה לכעס , לחרון נורא . כבר בראשית העלילה כשבורח יונה מביצוע השליחות הוא מתנתק מהאל האב . האל מעביר את יונה בדרך ארוכה , מפותלת ורבת ניסיונות . תחילה מביא האל רוח סערה , אחר כך מזמן האל ליונה דג הבולע אותו , ולאחר שיונה מביע את רצונו להתחבר אל אלוהיו במעי הדג באמצעות התפילה , מנסה האל את יונה פעם נוספת כשהוא מצווה עליו לבצע את השליחות שממנה ברח . יונה מתוך מחויבות מבצע את השליחות אך רק בחלקה . כשחומל האל על אנשי נינוה יונה יוצא מן העיר ואז חל ניתוק נוסף בינו ובין האל האב . האל מזמן לו שוב התנסויות , שאולי תעוררנה בו חשיבה מחודשת . האל מזמן קיקיון , תולעת ורוח קדים חרישית שתכליתם להניע את לבו של יונה במיתוס השומרי 'ירידת איננה לשאול' הצליחו להקים לתחייה את איננה , ( Inanna ) אלת האהבה והפריון , באמצעות 'צמח החיים' ו'מי החיים' ( שורה , ( 280 ובעלילת גילגמש מבהיר אותנא פלישתים לגילגמש שישנו צמח המזכה בחיי נצח . ( לוח 9 שורות , 299-189 לוח 10 שורות ' . ( 1-5 גלפז פלר 2008 ) . ( 91-76 : 'ב גלנדר ( תשנ"ז . ( 80 ; אצל יוסף בן מתתיהו , קדמוניות היהודים , ספר תשיעי קטע , 208 סיפור הקיקיון אינו מופיע למרות חשיבותו הרבה . על קריאתו האפולוגטית של יוסף בן מתתיהו את סיפור יונה ראו : פלדמן . ( 1992 )

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help