sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:93

וימן # להים רוח קדים חרישית ותך הש *? ש על ראש יונה ויתעלף וישאל את נפשו למות ויאמר טוב מותי מחיי . ( יונה ד ( 8-5 שליחות נבואית מבטאת את זיקת האדם אל העולם זיקה הנובעת מאחריות האדם לקיומו של העולם , מה שהופך את האדם לשותף בבריאת העולם . החטא או עזיבתו נתונים בידי האדם . לחטא אין ישות משל עצמו , כמו בתפיסה הפגאנית . בתיאור שלפנינו החטא ניתן למירוק . יונה מתקשה לאמץ את המציאות החדשה הנגלית לו והוא יוצא מן העיר . יציאת יונה מן העיר כמו הקאתו ליבשה מעוררות ציפייה לשינוי שיתרחש אצלו . האם הפעם יצליח יונה לצאת מ"ידענותו" ומדפוסי חשיבתו הישנים ויפרוץ לדרך חדשה ? שליחותו של יונה נגמרה , תושבי נינוה חזרו בתשובה . אך הוא אינו ממהר לשוב לביתו שבמערב . בתחילת העלילה נשלח יונה למזרח והוא בחר לברוח לתרשיש , לכיוון מערב . ועתה הוא נמצא במערב ואינו חוזר לעיר הנמצאת מקדם לו , ממזרח . יונה נפרד מחברת האדם אל מקדם לעיר כדרך המגורשים והמגורים ( בר' ג , 24 כה 6 ועוד . ( הוא מנסה למצוא לעצמו אחיזה ומקום לאורך כל העלילה ו מיפו ניסה לברוח לתרשיש , בנינוה הוא נשאר רק יום אחד , יוצא מן העיר ומתמקם מחוצה לה . הוא מחכה לראות אם יצליחו אנשי נינוה להתמיד בתשובתם . ואם לאו - האם יבוא עליהם דבר : 'ה "עוד ארבעים י 1 ם ונינוה נךזפכת" ( יונה ג . ( 4 יונה פועל מתוך רצון למימוש מידת הדין . הוא עוזב את העיר כדי לא לעזור בהצלת תושביה , כי לדעתו אין לוותר לחוטאים . הוא עוזב את נינוה מיוזמתו ובונה סוכה , מסתתר מקרני השמש , יושב בצל ומשקיף על העיר . אין הוא מצפה לעזרת הבורא , הוא עושה בעצמו כל שביכולתו כדי להתנתק מהאל , אשר אינו פועל על פי מידת האמת . הסוכה מהווה חיץ בינו ובין העולם אך הפעם יונה מצליח להתבונן אל העולם שמחוצה לה . הוא ממתין לראות מה יקרה בעיר . הסוכה מרמזת על הופעת האור , וזאת בניגוד לספינה ולמעי הדג שהיו אטומים לעולם שמחוצה להם . בניית הסוכה יוצרת אנלוגיה לתיאור יציאת העם ממצרים . בני ישראל יושבים

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help