sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:88

" גדולה" בסיפור יונה : סערה גדולה , עיר גדולה , יראה גדולה , דג גדול ועוד . משה מבקש מהאל שיסלח לעם . והוא מוכן לשמש כפרה על עוון העם . לעומתו , יונה מבקש מן האל שייטול את חייו דווקא בגלל הצלת אנשי נינוה . מלך נינוה מקווה שבאמצעות חזרה מן החטא אולי יצליח העם לשנות את גורלו "מי יודע ישוב ונחם האלהים ושב מחרון אפו ולא נאבד" ( יונה ג . ( 9 נוסח דומה מופיע בדברי משה : "ועתה אעלה אל יהוה אילי אכפלה בעד חטאלנכם" ( שמ' לב . ( 30 משה כמו מלך נינוה מבינים כי שונות דרכי האל מדרכי האדם ולא ניתן לדעת ולהבין את דרכי האל . לפיכך חזרה בתשובה אינה מבטיחה את ביטול העונש . נציין כי מלך נינוה , בדומה למשה , מתעניין וחרד לגורל אנשיו ואילו יונה מנבא את דבריו ומצפה דווקא לענישתם של אנשי נינוה " . יונה מסתפק בקריאת שליחותו ואינו מתערב באופן פעיל בנעשה בנינוה , 12 ודווקא מלך נינוה הוא זה שמבקש עבור עמו במקום יונה . משה מבקש לדעת את דרכי : 'ה "הלדעני נא # ת דרכך לאדעך" ( שמ' לג . ( 13 גם מלך נינוה והמלחים ( יונה א , 7 ג ( 9 תוהים על דרכי ההשגחה , ורק יונה פוסק בביטחון כי הוא יודע את דרכי האל : "על כן קדורני ל 5 ר ' ח תרשישה כי ילץתי כי אתה אל חנון ורחום" ( יונה ד . ( 2 יונה בטוח שהוא מבין ויודע את דרכי ה' כבר מתחילת העלילה . יונה מתקומם נגד התפקיד הנבואי , תפקיד הדורש מהנביא לדבר בשם האל , להיות מעין צינור להשמעת דבריו . הנביא מצווה גם לדבר " אליהו הנביא מבקש את מותו מעם ה' לאחר שנואש ממאמציו להשיב את העם אל אלוהיו ( מל"א יט . ( 6-3 1 דברי מלך נינוה מקבילים לדברי דוד המל ך המצדיק עליו את מידת הדין לאחר מות כנו . דוד מתפלל בתקווה שהאל יסלח לו על מעשיו הרעים 1 "וי י אמר בעוד ה ? לד חי צ >? תי ואבכה כי אמלתי מי יודע וחנני יהוה ( חי הילד" ( שמ"ב יב . ( 22 דוד מעולם לא ראה את הסליחה כמובנת מאליה . כאשר דוד שומע את קללת שמעי בן גרא אין הוא משיב לה : "אולי יו ^ ה יהוה בעיני והשיב יהוה לי טובה תחת קללתו היום הז-ה" ( שמ"ב טז ' . ( 12 התנהגותו של יונה שונה לגמרי מזו של אברהם המבקש על אנשי סדום ועל כך ראו : זקוביץ 1995 ) י . ( 46-44 נציין עוד כי בדברי מלך נינוה ניכרים דברי ירמיה הנביא ( יר' לו . ( 3

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help