sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:87

משה מבהיר לאלוהים כי אין לו כל עניין במעמדו האישי וכי הוא מבקש רק מחילה לעם . לעומת זאת , לדעת חז"ל פעילותו של יונה מרגע בריחתו מלפני האל נובעת דווקא ממניעים אישיים . יונה חושש מפני ערעור דעת הבריות עליו . הוא חרד שאמינותו תיפגע ובכך גם יוקרתו : "ולמה ברח ? אלא פעם ראשון שלחו להשיב את גבול ישראל ועמדו דברי , שנאמר : 0 ) " הוא השיב את גבול ישראל מלבוא חמת" ( מל"ב יד . ( 25 פעם שנייה שלחו לירושלים להחריבה . כיוון שעשו תשובה , הקב"ה עשה כרוב חסדיו ונחם על הרעה ולא חרבה . והיו ישראל קוראין אותו 'נביא . 'שקר פעם שלישית שלחו לנינוה . דן דין יונה בינו לבין עצמו , אמר : אני יודע שזה הגוי קרובי תשובה הן , עכשיו עושין תשובה , והקב"ה שולח רוגזו על ישראל , ולא די שישראל קורין אותי 'נביא , 'השקר אלא אף עובדי גילולים , הריני בורח לי ... ( פרקי דרבי אליעזר י . ( משה מנסה לשכנע את האל לא להשמיד את העם . אחת מטענותיו היא שהגויים יאמרו כי מלכתחילה הוציא האל את בני ישראל כדי להשמידם . לפיכך מזכיר משה לאל את שבועתו לאבות שבה הבטיח כי העם ינחל את הארץ . משה מצפה מהאל לעמוד בהבטחתו זו . הוא מתחנן כי ישוב האל מכעסו וינחם ויחזור בו מן הרעה שהוא מבקש לעשות לעמו : "שוב מסרון א 9 ך והנחם על הרעה לע 2 ך ... ו ? נמם יהוה על הרעה אשר ד 3 ר לעשות לעמו" ( שמ' לב . ( 14 , 12 משה מבין שהעם אינו ניתן להחלפה , הוא זקוק לתיקון ומחילה , ולכן משה מבקש מן האל שיחזור בו מהחלטתו להשמיד את העם . ואילו יונה רוצה בהשמדת אנשי נינוה , וחורה לו כשהאל ניחם מהחלטתו . משה מבקש פעם נוספת רחמים עבור העם לאחר שנוכח וראה במו עיניו את עגל הזהב . קודם לכן , כשעלה לקבל את לוחות הברית ושהה במחיצת האל הוא רק שמע על העגל מפי אלוהיו וניסה בכל תעצומות נפשו להגן על העם מחרון האל . עתה , משה מבין כי לא ייתכן לעבור על חטא חמור זה ללא כל עונש . לאחר השמדת העגל וענישת החוטאים משה מדבר אל העם על אודות החטא . חטאם הוא חטא גדול . 'ץיהי ממחרת ני ' אפ ( ר משה אל העם א ^ ם םטאןןם חטאה גדלה ועתה אעלה אל יהוה אולי אכפרה בעד חטאתכם" ( שמ' לב . ( 30 הצירוף "חטאה גדולה" מזכיר את השימוש השכיח בתיבה

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help