sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:86

8 מעשה העגל נחשב חטא כבד מאור . אם כך , ארבעים יום בלבד נדרשו לעם העבדים להפוך את לבו ולבקש להם אלוהים אחרים . ארבעים הימים חוזרים גם בסיפור יונה . יונה מצווה לנבא לאנשי נינוה 9 כי העיר תיהפך בעוד ארבעים יום . שהות יונה במעי הדג מביאה לצמיחתו , והוא מצליח לחוש בקרבת האל . אולם , לאחר הקאתו מבטן הדג חלה נסיגה מחוויית הקשר עם עצמו ועם אלוהיו . יונה מנבא לאנשי נינוה רק יום אחד , במקום שלושה ימים , ואינו יכול להכיל את שינוי גורלה של נינוה . תופעה זו של התעוררות עצומה ולאחריה הידרדרות מתבטאת גם אצל עם העבדים , בני ישראל . עם העבדים אינו מצליח להטמיע בקרבו , במעשים שבשגרה , את חוויית הקדושה האדירה שחש בקריעת הים ובמעמד הר סיני . התגלות האל לאדם היא אפיזודה חולפת שאין לה השפעה מספקת על המשך המציאות הקשה של החיים . בדומה ליונה , גם בני ישראל , לאחר המעבר בים , מתחילים בתלונות חוזרות ונשנות . קטנות האמונה של העם באה לידי ביטוי במעשה עגל הזהב . האל ציווה באוזני העם : "לא תעשה לף 9 קזל לכל תמונה אשר בשמים ממעל נאשר באבץ מתחת נ ^ שר במים מתחת לאלץ '' ( שמ' כ . ( 4 כעבור ארבעים יום מבקש העם . "קום עשה לנו אלהים $ שר ? לכל לפנינו" ( שמ' לב . ( 1 אלוהים רואה בעגל הזהב חטא נורא ומכנה את העם בכינוי "קשה עורף" ( שמ' לב , ( 9 העם התרחק מקרבת האל והראה לו את עורפו . האל מבקש להשמיד את העם המורד : "ויאמר יה ( ה !^( ל משה ראיתי אפי # ת העם הזה להנה עם קשה עלף הוא ; לעתה לירור בל ! ם ל ^ כלם הניחה לי ל ^ עשה אלקנןל לגלי גדלל" ( שמ' לב . ( 10-9 לעם אין עוד תקנה ואין הוא ראוי לקרבת האל . אלוהים מבטא את רצונו להשמיד את העם וליצור ממשה גוי גדול . משה יהיה לאבי העם החדש . 1 תפיסת החטא במעשה העגל ניכרת גם במקומות נוספים בתנ"ן : רב' ט , 29-11 תה' קו , 19 נחמי ט . 18-17 ארבעים הימים יחזרו בסיפור אליהו כאשר יתרחש לו נס ויינתן לו כוח ללכת ארבעים יום ( מל"א יט . ( 8

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help