sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:84

לראשונה בבירור סיבת בריחתו של יונה מביצוע השליחות . הוא בורח כי אינו מסוגל להכיל את מידת הרחמים , את אפשרות הסליחה : "כי ידעתי כי אתה אל חנון ורחום ארך אפים ורב חסד לנחם על הרעה ; ועתה יה ( ה קח נא את נפשי ממני כי טוב מותי מחיי" ( יונה ד . ( 3-2 מצודת דוד מציע בפירושו הסבר לדברי יונה י "מאז ידעתי שאתה אל רחום ומקבל השבים ומתחרט על הרעה , ובגלל זה הייתה קשה עליי הנבואה הזאת . כי היה טוב בעיניי שלא ישובו ויאבדו . "בעוונם יונה אינו שמח על הצלת אנשי נינוה , להפך , הוא כועס . דווקא הכעס מצביע על התבגרותו כי הפעם יונה אינו בורח , ומתוך כעסו פונה בדברים אל האלוהים . הוא שוטח את טענותיו ומבקש מהאל האב שייטול את חייו . המוות טוב בעיניו מן החיים . ולחילופין , העם , דור יוצאי מצרים , בוחר בחיים . העם ההולך במדבר מבטא את כעסו כלפי האל האב , וטוען כלפיו כי הוא מנסה להמית את ילדיו . יונה מביע את מריו במילים , האב האל מאזין לתלונתו ומגיב כהד על דבריו . בעלילה עד כה תפילות אל האלוהים נענו , האל שומע את המלחים ומצילם , הוא שומע את תפילת יונה ממעי הדג ואת זעקת אנשי נינוה ומצילם . אולם הפעם , לתפילת יונה , אין מענה של ממש . יונה ואלוהים מנהלים מעין מונולוג . דיאלוג אמתי הוא דיאלוג של אני אתה . זהו מצב שבו האדם מסוגל להיות במקומו של איש שיחו . לפנינו שיח של חירשים שבו כל אחד נשאר במקומו שלו . האל מכיר בסבלו של יונה אך אינו נענה לבקשתו . האל משקף ליונה את דבריו , הוא מגיב אך אינו משיב לדברים . בכך מתגלים אותות אהבתו של היוצר אל יצירתו . הוא תמיד קשוב לו , כמו אב אל בנו . "ויאמר יהוה ההיטב חרה לך' ( יונה ד . ( 4 האם מידת הטוב שהראה האל כלפי אנשי נינוה היא סיבה ראויה לנטילת טעם החיים מיונה ? האם התנהגותו של האל במידת הרחמים כלפי אנשי נינוה מהווה סיבה מספקת כדי שהאל ייעתר לבקשתו הנואשת של יונה - נטילת חייו . האם אלוהים שריחם על אנשי נינוה שאינם בחירי האל וגרם לחיותם יסכים להמית את שליחו , את בנו ? דברי האל מציגים את האבסורד שבדברי יונה , ויונה אינו מגיב להם ויוצא מן העיר . יונה שביקש למות וניצל ממעי הדג חוזר ומבטא את רצונו למות לאחר שמילא את שליחותו . יונה נמצא במצוקה . בעיני יונה הרחמים

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help