sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:81

מתברר כי המעשים הם הגורמים לחרטת האל . בדור המבול האדם והבהמה עושים מעשי חמס , ובסיפור נינוה הבהמה והאדם שבים ממעשי חמס . שני תיאורים אלו מצביעים על שינוי בתכניתו הראשונית של האל . בתיאור היציאה ממצרים שוב מופיע הפועל נח"ם אלא שהפעם האל אינו מתחרט על תכניתו , מלכתחילה הוא מראה לעם מסלול נדידה ארוך ולא מסלול קצר מפני החשש שמא הדרך הקצרה תתברר כקשה עבור ציבור העבדים ותגרום לחרטה על היציאה ממצרים . בתיאור היוצאים ממצרים קיים מצלול בין הפעלים השונים נחם ונחם : ] " יהי בשלח פלעה את העם ולא נחם אלהים דרך ארץ פלשתים כי קר 1 ב הוא כי אמר אלהים 9 ן ינחם העם בלאתם מלחמה ושבי מצרימה" ( שמ' יג . ( 17 במקרה זה קיים היה חשש , שמא העם יינחם ויתחרט על מעשה היציאה ממצרים . וכך נוצרת אנלוגיה בין סיפור יציאת מצרים ובין סיפור יונה . המרי והתלונה שבדרך המדבר הוא כור היתוך לציבור העבדים ההופך לעם . התיאורים במקרא מלמדים עוד כי במדבר נרקמים יחסים מורכבים בין האב האל לעם . העם הנבחר מורד באלוהים כמו שיונה מורד באלוהיו . בתיאור העם הצועד במדבר ניתן לראות מעין תבנית העוסקת בחיי היום יום . היא מתארת את העם בלכתו בדרך . דרך זו היא פיזית ורוחנית . תבנית דומה מופיעה במסע יונה כפרט ובמסלול חיי כל אדם הצועד בשביל החיים , ככלל . המסע היבשתי במדבר מסמן תהליך גדילה והתבגרות המלווה בתסכולים רבים ובאבדות הכרחיות . כל אלו הם מאבקים המביאים לצמיחת האדם והעם .

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help