sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:79

שותף להכרתם ן "ניםזק לב פלעה ןלא שמע אללום" ( שם . ( גם עבדיו של פרעה מבינים כי המכות מגיעות מכוח אלוהי הפוגע בממלכת מצרים : "ויאמרו עבדי פרעה אליו עד מתי יהיה זה לנו למוקש שלח את האנשים העבדו $ ת לה ( ה אלהיהם ס \? לם תדע כי אבדה מצרים" ( שמ' י ( 7 אולם פרעה , בן האל , אינו קשוב כלל לדעתם של עבדיו או לדעת החרטומים . במהלך סדרת המכות פרעה מכיר אך לרגע בחטאיו ובעליונות האל : "וישלח פרעה מקלא למשה ולאהרן [ יאמר אלהם חטאתי הפעם יהוה הצדיק [ אני ועמי הלשעים" ( שמ' ט . ( 27 תובנה זו חודרת אל לב פרעה אך מיד הוא חוזר לתבניות המוכרות לו , לדרכו הישנה . פרעה מסרב לפנות את כיסאו . ורק כאשר המוות מגיח לביתו קם פרעה כדי לזעוק את כאבו . פרעה אינו משתף איש בהחלטותיו . במצרים קיימת מונרכיה אבסולוטית שבה המלך נחשב נציגו הארצי של האל עלי אדמות . אהרון ומשה ניגשים אל פרעה , ראש הממלכה המצרית , כדי למסור את דבריהם . ואילו יונה קורא בעיר ולא מפנה את המסר ישירות אל המלך . השליחות מגיעה תחילה אל אנשי נינוה והם קוראים מיד לאלוהים מקטון ועד גדול . הם שומעים את בשורת יונה ומכירים בריבונותו של האל . באופן עקיף השמועה מגיעה אל המלך , הוא מוחל על כבודו ונענה גם הוא מיד לקריאה . לעומת השליט האבסולוטי פרעה , מלך נינוה מוציא כרוז משותף בשמו ובשם שריו , כרוז הפונה אל אנשי העיר כולה כאחד . לפנינו מלוכה הפועלת מתוך שיתוף ואחריות של בעלי השררה לטובת הממלכה כולה : ?] " זעק [ יא >? ר בנינןה מטעם ה )? לך וגדליו לאמר" ( יונה ג . ( 7 הצו קורא לאדם ולבהמה לענות את נפשם ואת גופם , לקרוא לאלוהים בחוזקה , לשוב מן הדרך הרעה . מלך נינוה מבין כי כדי לזכות למחילה בני העיר חייבים לשנות את סדרי עולמם . גם במסכת אבות מצאנו כי "על שלושה דברים העולם קיים ' על הדין , על האמת ועל השלום" ( אבות פרק א משנה יח . ( מלך נינוה מכיר בעובדה שהעולם מושתת על אמת , שלום ובעיקר על מידת הדין , וכי הוא וממלכתו אינם מעל החוק . לפיכך הם ראויים לעונש , ורק אם יגלה האל את חסדו הם יינצלו מכליה . מלך נינוה הכיר מלכתחילה בשותפות הגורל שבין האדם והחי , ואילו פרעה נוכח בעובדה זו במהלך מכת בכורות כשבכורי האדם והבהמה

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help