sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:76

חזרתם המהירה של אנשי נינוה מן החטא מעוררת תמיהה אצל חכמים : אמר רבי שמעון בן לוי ' תשובה של רמיות עשו אנשי נינוה י מה עשו ? ר' חונא בשם ר' שמעון בן חלפותא ן העמידו עגלים מבפנים ואימותיהם מבחוץ . סייחים מבפנים ואימותיהם מבחוץ . והיו אלה גועות מכאן ואלה גועות מכאן . אמרו : אם אין אתה מרחם עלינו אין אנו מרחמים על אלו . ( על פי ירושלמי , תענית פ"ב ה"א ) חז"ל מדגישים כי אנשי נינוה הכריחו את האל לקבל את תשובתם . רבי יוחנן מוסיף בעניין זה : "מה שהיה בכף ידיהם החזירו , מה שהיה בשידה תיבה ומגדל לא החזירו " . ( ירושלמי , תענית פ"ב ה"א , ( כלומר תשובת אנשי נינוה הייתה דרמטית אך הם לא עזבו לגמרי את מעשי החטא ומה שנעלם וכוסה מן העין לא החזירו . גם רבינו בחיי מוצא פגם בתשובת אנשי נינוה . הוא מסביר כי תשובתם נבעה מפחד : "מפני פחדם ולא מפני יושר אמונתם" ( רבינו בחיי , כד הקמח , אות כ . ( על דרך מי שממהר לעשות תשובה ממהר גם לשוב אל החטא . לאחר הקאתו ליבשה ביקש האל מיונה לבצע מעשים . הוא לא הסתפק בתפילת יונה ובמילותיו . לעומת יונה , אנשי נינוה מראים נכונות לשוב מדרכם הרעה באמצעות מעשים המתבצעים ביוזמתם . האל נענה לאלו המכירים בו באמצעות חזרתם מדרכם הרעה , אין הוא דורש מאנשי נינוה כי יעבדו אותו וישובו אליו מתוך אמונה , די לאל כי ישובו ממעשיהם הבלתי מוסריים ויכירו בו כריבון עולם . היכולת והרצון להפסקת החמס עומדים כנגד החמדנות , הקנאה והסגידה אל החומר . '' מלא האלהים את מעשיהם כי שבו מדלכם הרעה וינחם האלהים על הרעה אשר דבר לעשות לסם ולא עשה" ( יונה ג . ( 10 בניגוד לתפיסה היוונית , אנשי נינוה אינם רואים בשליחות הנביא גזרה שרירותית שנגזרה עליהם כמין גורל מלמעלה , ( moira ) גורל שאין לו כל קשר למעשה האדם . אנשי נינוה מבינים מיד כי מעשיהם עשויים להמית אסון עליהם ועל עירם . והם קוראים אל אלוהים . יונה

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help