sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:71

אלהים ? v : בחזקה : FT ; T : וישבו T . •• איש מדרכו : - הרעה T T ^ ומן 9 החמס TT y אשר v : בכפיהם -: - : מי יודע ^ " ישוב : T ונחם - ? האלה V : T ים ושב T מחרון אפו ולא נאבד : וירא האל הים את מעשיהם כי שבו T מדרכם T :- ? הרעה TT T וינחם VT ? - האלהים * , * I T על הרעה TT T אשר V J דבר לעשות לו ? ם ולא ^ שה : ( יונה ג ( 10- 1 לאחר שיונה מכיר ברצונו בקרבת האל , הדג מקיא אותו אל היבשה . העלילה התחילה ביבשה וכעת יונה מצוי שוב ביבשה . פעולת ההקאה מעוררת דחייה ( וי' יח . ( 28 זוהי הדרך שבה בחר המספר להחזיר את יונה לראשית העלילה . ההקאה מתרחשת באופן כפוי על יונה ממש כמו תינוק הנפלט מרחם אמו אל מציאות חדשה . מציאות זו תיראה ליונה באופן שונה מן המציאות אשר חווה לפני כן . מציאות החיים לא השתנתה , יונה הוא שעבר שינוי . ממצולות הים פנה יונה אל האל האב וניסה להתקרב אליו . אולם עתה , ביבשה , האל האב דורש מן הבן לא רק מילים אלא תיקון שיתבטא במעשים - יונה מקבל הזדמנות להתחיל את חייו באופן אחר . השליחות האל ניסה לעורר את הנביא באמצעות הדג . הדג שבלע את יונה 1 מתגלה כשליח נאמן וצייתן יותר מן האיש יונה . הדג מקיא את יונה , למרות זאת יונה אינו ממהר לבצע את השליחות שממנה ברח . ה' פונה אל יונה בשנית ומצווה עליו לקרוא לתושבי העיר נינוה ( יונה א . ( 3-1 בראשית העלילה הסביר האל ליונה את טעם השליחות - כי רעתם של אנשי נינוה עלתה לפניו , ואילו במעמד זה קיימת הדגשה כי על יונה לבצע את דבר האל : העיקר הוא ביצוע המעשה ולא הבנת הטעם למעשה , "קום לך אל נץוה העיר הגדולה וקרא אליה את הקריאה אשר אנכי דבר אליך : ניקם יונה ניל ! ך אל נינןה כןבר יהוה" ( יונה ג . ( 3-2 האם ביציאה אל היבשה יונה יצליח לשנות את ' קווי דמיון לתופעה זו ניתן למצוא גם בסיפור איש האלוהים במל"א יג . 22-20 כמו גם בסיפור בלעם והאתון , במ' כב . 35-22 ועל כך ראו : רופא ( תשמ"ג : 145 ובעיקר הערה . ( 89

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help