sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:68

ההקאה , מדגיש את חשיבות הזמן בחיי האדם . "לכל זמן ועת לכל חפץ תחת השמים , עת ללדת ועת למות" ( קה' ג . ( 2-1 יונה מוקא מן הדג רק לאחר שהתקרב אל אלוהיו . בתפילתו מזכיר יונה את היכל קודשו של '' : 'ה בהתעטף עלי נפשי את יהןה זכרתי ותבוא אליך תפלתי אל היכל לןדשך" ( יונה ב . ( 8 גם בשירת הים מוזכר מקדש ה' ומכון שבתו : "תבאמו ותטעמו בהר נסלתך מכון לש ? תך פעלת יהוה מקדש אדני כוננו ידיך ן יהוה ימלך לעלם ועד" ( שמ' טו . ( 18-17 העם ויונה משבחים את האל הנגלה להם ממקום שבתו , מהיכל קודשו . תכלית האדם אפוא היא להתחבר אל מקומו של עולם . מסעו של יונה היורד ליפו לאונייה , לירכתיים , צולל במים ונבלע הוא ירידה אל אי הסדר , אל הכאוס , כאשר היציאה ממצרים הייתה יציאה מסדר וממשטר עריצות לחיים חסרי ודאות במדבר , מדבר שהוא חסר תרבות וסדר . היציאה של יונה מן המים היא לכיוון מזרח , למסופוטמיה , יציאה המשחזרת את מסעו של יעקב מכנען לחרן . ואילו בני ישראל פונים מערבה , אל ארץ האבות , ארץ כנען . בסיפור יונה האל מצווה על הדג להקיא את יונה וכך הבליעה וההקאה שתיהן נעשו ברצון . 'ה גם בתיאור יוצאי מצרים הירידה למצרים והיציאה משם נעשות ברצון האל . המעבר במים דומה ל"כור המצרף" המלמד את ציבור העבדים , כמו גם את יונה , כי אביהם בצר להם יושיעם . המים שנחשבו אויבי האל הופכים ליסוד שעל ידו מוכיח ה' את כוחו בעולם פעמים רבות . תיאור ירידתם של בריות למצולות ים מופיע בספר יונה ובתיאור טביעת המצרים . המצרים צוללים במים אדירים ברצון , 'ה ויונה צולל למצולות מרצונו . אלא שהמצרים טובעו בידי , 'ה ויונה ניצל בעזרת . 'ה פרעה סירב להכיר בכוח , 'ה ואילו יונה במצולות מוצא את קרבת . 'ה שירת הים ותפילת יונה מתארות פלא גדול . העם ויונה חשים חיבור אל היסוד האלוהי . בשירת הים ציבור העבדים חווה את המפגש שבין האלוהי לארצי . "זה אלי ןאנוהו אלהי אבי נ : ארכ » מנהו" ( שמ' טו , ( 2 וכך גם בסיפור יונה . השגחת אלוהים על יונה במעי הדג ועל בני

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help