sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:67

במקורות נוספים הבליעה מתארת מוות ( במ' טז , ( 33-32 והשאול מדומה לישות הפוערת את פיה ( יש' ה ( 14 או את בטנה , ולעולם לא תשבע , ( מש' כז ( 20 ואליה יורדים המתים ( תה' ל , 4 פח . ( 5-4 הבליעה היא חלק מן העולם שאין ממנו מוצא ( איוב ז . ( 9 יונה נבלע בבטן הדג ונושע , ואילו המצרים נבלעים במים וסופם מוות . בליעה המתארת כיליון וירידה אל השאול מופיעות גם בתיאור נדודי העם במדבר לאחר יציאת מצרים , אלא שהפעם הבולע אינו דג או מים אלא דווקא היפוכו של יסוד המים , היבשה . בסיפור קורח ועדתו , הם מתלוננים על ההנהגה הרשמית של העם , על משה ואהרון . קורח טוען שהקדושה ניתנה לעם כולו ( במ' טז ( 3 ולא רק למשה ואהרון . עונשם של המורדים מיידי . משה מכריז בשם האל כי יתחולל דבר שטרם היה כמותו . האדמה תפתח את פיה והמורדים ירדו שאולה ( במ' טז . ( 30 הכרזת משה באה להדגיש שהאירוע שיתרחש אינו מקרי אלא נסי , התגלות אלוהית . משה מסיים את דבריו ואז פותחת הארץ את פיה ובולעת את המורדים ואת רכושם והכול נבלעים ויורדים חיים שאולה ( במ' טז . ( 33-31 הבליעה בסיפור יונה אינה מסמלת כיליון אלא דווקא הצלה וחיים . המים סובבים אותו עד מעל גרונו , והסוף הגדל על שפת המים נכרך סביב ראשו . תיאור ירידתו של יונה למעמקי הים כמוהו כתיאור המצרים היורדים למצולות כמו אבן , הצוללים כעופרת במים אדירים . הסוף הנכרך סביב ראשו של יונה - כמוהו כמו הסוף הנכרך בגלגלי המרכבות , משתק אותם ומביא לאובדנם ( שמ' יד . ( 25 התעברות ולידה מופיעות בסיפורו של עם ישראל . העברים ירדו מצרימה ולאט לאט נבלעו במנגנון הממלכה המצרית . התעברות העם החלה כתכנית אלוהית בימי יוסף וכאבי הלידה התרחשו לאחר מותו . הלידה של בני ישראל מתרחשת באמצעות האל המכריח את פרעה לשלח את העם . גם הקאתו של יונה מבטן הדג , לידתו מחדש , נעשית בציווי האל . בשני התיאורים , בולט יסוד הזמן . רגע היציאה , הפליטה , על הקשיים בפרשה ועריכתה ראה ; ליכט ( תשנ"א ; , ( 120-109 גלפז פלר . ( 162-159 12007 )

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help