sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:63

במצולות השאול המאיימים לסגור עליו את דלתות החיים . דווקא מאפלה נוראה זו יונה לומד להכיר ולזהות את ההוויה המכילה את הצורך הנואש בקרבת אלוהים . יונה קורא לאל מתוך תשוקה להשתייך ולהתחבר אליו . בתפילת יונה השאול מופיע כמקום גיאוגרפי , במצולות ים . יש חוקרים שניסו לראות בשהיית יונה במעי הדג ובתפילתו כמעין רמז לירידת איננה לשאול במיתוס השומרי או ירידתו של בעל ללועו של המוות . באודיסיאה נשלח אודיסאוס לארץ השאול . במיתוסים אלו מודגש השאול כמקום עלום , ארץ אחרת שחוקיה שונים מן היקום שמעל . היא מוקפת בריחים וקשה להיחלץ ממנה . בתיאור שלפנינו נחלץ יונה מן השאול . השאול מסמל מקום שבו מנוכר האדם מעצמו ומהסובב אותו . פנייתו של יונה אל האל וההכרה בצורך שלו לעזרה מעוררות את יונה ומניעות את חיותו . כשמגיע יונה למימוש הווייתו , מצווה ה' על הדג להקיאו אל היבשה . ^ פפוני מים עד נפש ( יונה ב ( 6 בריאת העולם , לידת העם ולידתו המחודשת של יונה כאדם מתרחשות כולן באמצעות מים . העם נולד ויצא מהמים בדרך נסית . במעבר העם בים סוף האל הפריד את הים ונתגלתה היבשה . גם בבריאת העולם הפריד אלוהים את המים העליונים מהתחתונים . בריאת העולם ובריאתו של העם מתרחשות אפוא באמצעות שינויים בסדרי הטבע . בלבול זה בטבע יכול רק בורא העולם לעשות . בבריאת העם אלוהים מחולל רוח קדים עזה כל הלילה "והמים לר ! ס חמה מימינם ומשמאלם" > שמ' יד . ( 22 העם נמצא בחרבה כשהוא עטוף במעין רחם מוגן . העם עובר טקס חניכה באמצעות טהרה במים , 20 על השאול ראו : לנדס , ( 33-3 11967 ) אקרמן . ( 236-235 ! 1981 )

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help