sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:53

וימן יהוה דג גדול לבלע את יונה ויהי יונה במעי הדג שלשה ימים ו > ץלשה לילות : וילנפלל יונה אל יהוה אלהיו ממעי הדגה : ויאמר קראתי מצרה לי אל יהוה ויענני מבטן שאול שועתי שמעת קולי : ותשליכני מצולה בלבב ימים ונהר יסבבני כל משבריך לג > יך עלי עברו : ואני אמרתי נגרשתי מנגד עיניך אך אוסיף להביט אל היכל קדשך : אפפוני מים עד נפש תהום יסבבני סוף חבוש לראשי : לקצבי הרים ירדתי הארץ בלחיה בעדי לעולם ותעל משחת חיי יהוה אל הי : בהתעטף עלי נפשי את יהוה זכרתי ותבוא אליך תפלתי אל היכל קדשך : משמרים הבלי שוא חסדם יעזבו : ואני בקול תודה אזבחה לך אשי נדלתי אשלמה ישועתה ליהוה : ( יונה ב ( 10-1 המלחים משליכים את יונה אל הים , וכאשר יונה צולל במצולת הים שולח האל דג גדול לבלוע את יונה : ) " ימן יה ( ה דג גדול לבלע # ת יונה ויהי יונה במעי הדג שלשה ימים ושלשה . "לילות יונה המושלך לים איננו אותו יונה המוקא אחר כך מפיו של הדג . במדרש מצאנו : " רבי טרפון אומר : ממונה היה אותו דג לבלוע את יונה מששת ימי בראשית" ( פרקי דרבי אליעזר י . ( רבי טרפון מדגיש כי מן היום החמישי לבריאה ברא האל את דגי הים , כדי שבבוא היום יזדמן דג לבלוע את יונה . הוא מסתמך על הפסוק 1 "ויברא אלהים את התנינם הגדלים ואת כל נפש החיה הרמשת ^ שר שלצו המים למינסם" ( בר' א . ( 21 בסיפור יונה לא תנין או לווייתן בולעים את יונה כי אם דג גדול . התואר גדול ממשיך את דרכי הסיפר של המחבר , לדוגמה העיר נינוה גדולה ( יונה א , ( 2 הרוח גדולה ( א , ( 4 היראה גדולה ( א . ( 10 לרוב , דג אינו אמור לבלוע או לטרוף אדם . והנה הדג בסיפור יונה מזומן על ידי האל ושובר את סדרי הבריאה ובולע את יונה . במקום שהאדם ישלוט ביצורי הים ( בר' א ( 28 הדג במצוות האל שולט בגורל האדם , ביונה . שימוש נוסף בבעל חיים , המשמש מעין מורה דרך

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help