sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:51

דמויות הגיבורים , הוא מתאר בעיקר את דבריהן ואת מעשיהן ולפעמים חושף את עולמן הפנימי . בעקבות ההשוואה נקל לשפוט את דמותו הרשעה של פרעה . הוא נשפט לחומרה לא בגלל היותו שליט של עם זר ובעל אמונה זרה . הוא נענש בגלל חטאים מוסריים ובגלל סירובו להכיר בריבון העולם . פרעה ראה את עצמו כריבון העולם . בסיפור יונה ובתיאור השעבוד במצרים מתואר בידול של קבוצה אחת מן האחרת . כבר בלידתו של משה בולטת תופעה זו . משה נולד למשפחת עבדים עברית ומופרד ממנה וגדל בסביבה המצרית . תופעה זו בולטת אף יותר במכות מצרים . המכות אינן פוגעות במקום מושבם של העברים היושבים בגושן אלא רק במצרים . בסיפור יונה הסערה הבאה על האונייה יוצרת תיחום בין בידודו של יונה ובין שאר המלחים . כבר בתחילת העלילה , יונה יורד עד לירכתי הספינה ומתבודד שם . אחר כך יונה יודע בשל מי הסער והמלחים אינם יודעים . יונה עברי והמלחים נוכרים . לאחר ההתערבות האלוהית המלחים מכירים בריבון העולם וניצלים . בתיאור שעבוד מצרים , התערבות האל לא מביאה להכרתם של המצרים בריבון העולם , לפיכך הם טובעים במצולות ים . ציבור העבדים גם הוא מושפע מן ההתערבות האלוהית ומגלה נכונות להישמע ולציית לריבון עולם . בסיפור יונה , יונה מכיר בריבון עולם , למרות זאת הוא מסרב לציית לו ובוחר לצלול למעמקי ים . בסיפור יונה , יונה ממשיך להתבדל מן החברה . גם מסעם של בני ישראל והליכתם במדבר , מקום ריק מציוויליזציה , מתארים את בידולו של העם מתרבויות זרות . ולאחריהם , מותו של כל דור המדבר במדבר מבדיל בין הנכנסים לארץ הבחירה ובין אלו שלא זכו לבוא אליה . בסיפור יציאת מצרים נדודי העם במדבר ובידולו מעמים אחרים הם פרי תכניתו של האל , ואילו בסיפור יונה , יונה מבדיל את עצמו מן הכלל מיוזמתו וברצונו . בידולו של יונה מהחברה יביא בהמשך העלילה לידי מאיסה בחייו . ואילו בידולו של ציבור העבדים יביא דווקא להתגבשותו של העם החופשי ולחיותו .

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help