sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:49

לכל עמו לאמ י ר כל הבן הילוד ה ? ארה תשליכהו וכל הבת תחיון" ( שמ' א . ( 22 בסיפור יונה , הוא מבקש מהמלחים שיטילוהו אל המים . המלחים , כמו המיילדות עושים כל שביכולתם כדי לא להישמע ליונה ולא להטילו אל הים , הם מנסים לחתור אל היבשה אך אינם מצליחים . הם פונים אל אלוהים ומבקשים שלא לשפוך דם נקי . המיילדות במצרים פועלות על פי צו מצפונן . הן יראות את האלוהים . "נתילאנ המילדת את האלהים ללא עשו כאשר ד ? ר אליהן כ ( לך מצרים ותסיע את הילדים" ( שמ' א . ( 17 גם המלחים בסיפור יונה פועלים על פי צו מצפונם ואף הם יראים את האלוהים : "ניילאו האנשים יראה גדולה את יה ( ה" ( יונה א . ( 16 במקרא נתפסות הבריות , החסות על האחר 24 מבלי שנצטוו על כך , ביראות אלוהים . יראת אלוהים וחשיבות החיים נתונים לבחירתם האישית של כל אדם ואדם , בין שהוא מן העברים ובין שלאו . האל גומל למיילדות על יראתן המוסרית לאחר שסיכנו עצמן והפרו את צו המלך : "וייטב אלהים לכ > ילדת" ( שמ' א , ( 20 ואף המלחים מתוגמלים על החמלה שהם מגלים כלפי יונה כשהאל מצילם מן הסער הגדול . אם נקבל את הקריאה המציעה לראות במיילדות מיילדות מצריות , הרי גם המלחים וגם המיילדות אינם עבריים , ולמרות זאת בלבם קיימת חמלה . המיילדות במצרים , וכן המלחים בסיפור יונה , מסרבים לשפוך דם . ראשיתו של מוטיב הדם בכתונת יוסף הטבולה בדם , המשכו בפרעה המבקש להמית את הבכורים ואת המיילדות המסרבות לצו זה . מוטיב הדם גם פותח וסוגר את סדרת המכות . המכה הראשונה היא מכת הדם , ובמכה האחרונה , מכת הבכורות , מצטווים העברים למרוח דם ' וראו בר' כ , 11 מב ; 18 דבי כה ; 18 מל"א ידו 3 ועוד . 2 תרגום השבעים והוולגטה קורא בפסוק - 15 במקום המיילדות העבריות , למיילדות העברים . בפסוק 15 נזכר כי המיילדות עבריות . אולם מפסוק 16 ו 19 המיילדות עסוקות ביילוד נשים ולא רק עבריות . גם היותן יראות אלהים ומתן שכרן ( פסוק 17 ו ( 21 מדגישים את היותן נוכריות . בר' מב , 18 איוב א 9 ועוד .

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help