sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:48

פלעה ביום ההוא את הנגשים בעם ואת שטריו לאמר 1 לא תאספון לתת תבן לעם ללבן הלבנים כתמול שלשם " ... ( שמ' ה . ( 7-6 היה זה שלטון עריצות שמירר את חייהם . פרעה ונציגיו מכירים בכוחו של האל רק בשעת אובדנם והמלחים מכירים בו בעת הצלתם . תבנית זו של דו שיח עם עולם אמוני וערכי שונה היא חלק חשוב בתיאור לידתו של עם , כמו גם בלידתו של אדם ובהתפתחותו . בתיאור יציאת מצרים פרעה מייצג את עולם החומר , את אהבת המותרות , הוא צובר רכוש רב ובונה מבנים מגלומניים ובאמצעותם מרגיש בעלות ואדנות על העולם . בתיאורו של יוסף בן מתתיהו על התרבות המצרית , אנו קוראים : "המצרים , אנשים אוהבי מותרות ונרפים בעבודתם ושטופי תענוגים בכלל , ואוהבי בצע בפרט" ( קדמוניות היהודים , ספר שני ט , א עמ' . ( 58 עולם החומר חשוב בעיני המצרים יותר מחיי אדם . ראוי היה שמשה ובני ישראל ייפגשו לאורך זמן עם עולם אפל זה , אשר דרכו יצליחו לברר את שונותם ולהכיר את עולמם הרוחני ערכי . המלחים , למרות היותם נוכרים המייצגים עולם תרבותי אחר , זורקים את מיטלטליהם למים ללא התלבטות קודם שהעזו להשליך את יונה . גם השלכת יונה נעשית תוך דין ודברים עם יונה , ותוך פנייה נרגשת אל אלוהים . מכות מצרים , פירוק יסודות הטבע , באו ללמד את פרעה מיהו בורא עולם אך בגלל אטימות לב וקשיות עורף לא השכילה המלכות המצרית ללמוד את הלקח המקווה ונותרה בעיוורונה עד גאולת בני ישראל ממצרים - גאולה שסופה הרס המלכות המצרית וניצחונה של מלכות אלוהים . המלחים בסיפור יונה , בניגוד לפרעה , מוכנים להכיר בבורא עולם . הם מגלים פתיחות לדעת האחר ומוכנים להכיר את האל האחר , על אף שמן המלחים כמו גם מהמצרים לא נדרש לוותר על אמונותיהם . מנהגיהם האלילים ותפיסתם המאגית לא נחשבו להם חטא . הם נדרשו רק להכיר בבורא עולם כריבון המשליט צדק ומוקיע חטאים . פרעה ביקש להמית את כל הזכרים העבריים בנהר "בילדכן את העבריות ולאיתן על האבנים אם בן הוא והמתן אתו ואם בת היא וחיה" ( שמ' א . ( 16 תכניתו של פרעה אינה צולחת , המיילדות בדרכי עורמה מפרות את הצו . משנוכח פרעה לדעת כי תכניתו כשלה , הוא מצווה להשליך ליאור את כל הבנים העבריים הנולדים : "ויצו פלעה

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help