sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:46

הסערה משפיעה על יונה ועל המלחים . רב החובל , מנהיג האונייה , לומד עד מהרה כי את ספינתו אין הוא מסוגל להנהיג , וכי מעליו קיימת הנהגה אחרת גדולה ממנו המנסה לפגוע באונייתו . המלחים באמצעות הסערה מגיעים להידבר עם יונה ולמדים כי אלוהיו הוא בורא העולם . יונה התחיל את מסעו האישי בשתיקה מלווה במעשים . בירכתי הספינה נמצא יונה מבודד מן העולם שבחוץ . הים סוער , המלחים סוערים ואילו יונה - נרדם . ההירדמות , הפסקת כל פעולה חיצונית , מאפשרת לו , על אף מצבו הירוד ואולי בשל מצבו הירוד , לערוך מסע נפשי שבסופו הוא מסוגל לבטא במילים את העובדה כי הוא יודע את אלוהים וירא את האל בורא הים והיבשה . יונה בעל כורחו מדבר עם המלחים אך מנסה לבודד עצמו באמצעות מילים . הוא מציין כי הוא עברי ואלוהיו בורא העולם . שתי ידיעות אלו יוצרות מיד חיץ בינו ובינם . גם בקשתו שיטילו אותו לים מנוסחת באופן המדגיש כי רק אם ישליכו אותו לים הים ישקוט בעבורם אך בוודאי שלא בעבורו כי הוא גורם הסערה . הטלתו לים שוב תיצור הבדלה בינו ובינם - הם יזכו בחיים , והוא יצלול אל שאול תחתיות . יונה מנהל דו שיח עם אנשי האונייה - הפעם הוא אינו שותק . הוא מבקש באמצעות השלכתו למים להשתיק את הים . יוצא אפוא שהאונייה היא מעין רחם , מקום סגור מוקף מים , המביא ללידת תוכנות חדשות הן ליונה הן למלחים . המלחים מנסים לחתור אל היבשה ללא הצלחה . יונה סוחף את המלחים עמו למאבק בים , בדומה למקריב המזדהה עם הקורבן . ואמנם המלחים נעלמים מזירת האירועים והקורא משער שבא הקץ גם על יונה . השאלה מיהו האל ריבון העולם עומדת במרכזו של סיפור יונה . שאלה דומה מתעוררת באמצעות שליחי האל , משה ואהרון , במצרים . שליחות משה ואהרון בשם אלוהים אינה שליחות במובנה הלאומי הפשוט , אין זו שליחות רק בשם החופש אלא זו שליחות לאומית , דתית ואוניברסלית . הדרישה לשחרר את העם העברי משרתת סוגיה בעלת משמעות רחבה יותר - מיהו השליט האמתי בעולם . היא יוצרת מתח עצום בין קבוצת העבדים המוכנה לקבל את שליחות האל וההכרה בו ובין ממלכת מצרים האלילית הגדולה והחזקה שאינה מכירה בו . האל אינו מבקש בשליחותו להשתלט על מצרים וגם אינו

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help