sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:43

ימות כמי שגרם לסער והם ינצלו . דמם אינו סמוק יותר מדמו של יונה או פחות סמוק ממנו ורק האשם דמו יישפך ( פסחים כה ע"ב . ( המשנה במסכת סנהדרין מלמדת ש"הכובש את נבואתו , מיתתו בידי שמים שנאמר 'אנוכי אדרוש / "מעמו והתלמוד מביא כדוגמה בעניין זה את יונה שכבש את נבואתו ( סנהדרין פט ע"א . ( האם בגלל סירובו להינבא עליו למות ? אופני התיאור המקראי מגבירים את עוצמת המתח בעלילה ומעוררים שאלות רבות למחשבה . אם מלכתחילה הבין יונה כי הסער בגללו , מדוע סיכן את נוסעי הספינה ? האם בריחתו של יונה מהשליחות תביא למותו ? מדוע הוא מבקש במפורש שאחרים ימיתוהו ? מדוע אינו ממית את עצמו י ומדוע הוא מעדיף את המוות מקריאה לאנשי נינוה ? הפילוסוף פראנקל אמר בשם ניטשה : "אם יש לך איזה למה שלמענו תחיה , תוכל לשאת כמעט כל . "איך יונה שם לו כמטרה לברוח מפני האל . הוא ברח , קנה ספינה , ניסה להיטמע בה , לא התייחס לסערה . ואולם , מתוך כורח נאלץ בסוף להודות כי אין אפשרות לברוח מהאל אך אפשר שלא לציית לו . בעקבות הסערה נולדה אצלו תובנה חדשה כי רק מותו יביא אותו למימוש רצונו . בסער הגדול הבין יונה כי לא יצליח להימנע מן השליחות ולכן בחר במוות על פני חיים שנדמו לו כחסרי תוחלת . המלחים חומלים על יונה אף על פי שהוא קרא אליהם להטילו אל הים , ועל אף שבשלו הסער הגדול . הם חותרים אל היבשה אך ללא הצלחה , הסערה איננה מאפשרת להם להגיע אל היבשה . הם מצדם מנסים לעשות הכול כדי לא להשליכו אל מותו - הם שואלים את יונה מה ניתן לעשות עבורו כדי לפייס את האל אך הוא ממשיך במריו ומבקש למות . על פי המדרש בפרקי דרבי אליעזר י , המלחים עושים ניסוי : הם אוחזים את יונה בידיו וטובלים את גופו במים - וברגע זה נרגע הים , הם מוציאים את יונה מן המים - והנה הסערה חוזרת . המלחים חוזרים על הניסוי כמה פעמים ורק משנוכחו לדעת כי אין גלפז פלר . ( 177 : 2006 ) פראנקל ( 135-126 : 1981 ) וראו גם : דאובה . ( 1962 )

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help