sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:42

5 לאום או דת . ' יונה לעומתם עסוק בעולמו הפנימי ואינו נותן את 6 דעתו על המלחים . ' המלחים מזועזעים מתשובתו של יונה אך ממנה הם למדים מדוע הם נמצאים בסכנה שכזאת ומיהו האלוה העשוי להצילם . וכך בשעה שיונה מרחיק את עצמו מן האל , המלחים מתקרבים אל האל . בקשתו של יונה שיטילוהו לים נראית מוזרה . במקרא קיימת חשיבות מרובה לחיי אדם ( בר' ט ( 6-5 אולם קיימים כמה גיבורים שביקשו ליטול את חייהם : משה , אליהו , איוב ועוד . קיימות גם כמה דוגמאות של אנשים הנוטלים ממש את חייהם כמו אבימלך , אחיתופל , זמרי , שאול ונערו ושמשון ( שופ' ט ; 54 שמ"ב א , 16 , 10-9 7 יז ; 23 מל"א טז ; 18 שמ"א לא ; 5 שופ' טז ' . ( 30 יונה מבקש למות . הוא מרגיש שאין טעם עוד לחייו . האם הוא נמצא במצב רגרסיבי כתינוק בן יומו שאינו יכול לפעול בעצמו ולכן מבקש שיטילו אותו לים ? מדוע המלחים מסכימים ? במדרש תנחומא .-מצאנו "רבי שמעון אומר לא קיבלו האנשים מן יונה להפילו לים והפילו גורלות" ( תנחומא , ויקרא ח , ( כלומר לולא הטילו גורלות פעמים מספר ותמיד עלה יונה בגורל לא היו מסכימים להפילו לים . אבן עזרא בפירושו לספר יונה אומר : "ולא היה אומר להם ככה לולא שמע מפיהם כי . "ישליכוהו כלומר היוזמה לזרוק את יונה לים באה מן המלחים ; הוא שמע את דבריהם ועודד אותם . למעשה , התנהגות המלחים הייתה תמוהה עוד קודם : מדוע לאחר שהפילו גורלות הם תחקרו אותו ? מדוע היה צורך לתחקר אותו אם הם האמינו בגורל , הרי הגורל כבר נחרץ והופעל על יונה ? אפשר שהמלחים הרגישו שגורלם נחרץ , והם עשויים לטבוע כולם בסער הגדול , לפיכך העדיפו שיונה 1 יובנקס , ( 152 : 1990 ) לנדס . ( 282-281 : 1999 ) בדומה לתגובת העם המנסה להציל ולפדות את יונתן למרות שעלה בגורל . ראו שמ"א יד . 45-12 לעומתו עכן מעל בחרם ונמצא אשם באמצעות הפלת גורל . הציבור זעם על מעשהו והוא נסקל על ידי הבריות , ראו יהו' ז " . 25 יובנקס . ( 156 : 1990 ) 1 גלפז פלר . ( 179-177 : 2003 )

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help