sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:41

הגדול ו "ניאפ > ר אליהם שאוני והטילני ץל הים ו ? שתק הים מוליכם יודע אני כי בשלי הסער הגדול ה 5 ה כי ^ לי ? ם" ( יונה א . ( 12 הים ישקוט מעליהם , הוא יצליח ליצור את הפיוס המקווה עם הים , למען הצלתם . יונה נשמע כמי שמבקש עבור המלחים וערב למענם יותר מאשר לעצמו . אולם יונה לא מתנדב מרצון להצילם . לו רצה להצילם היה פועל כבר קודם , והרי יונה ידע כי בשלו הסער . בתחילה הוא מתנכר ומתעלם מהם , הוא מבקש פתרון הנראה בעיניו נכון ביותר עבור עצמו . פתרון שתוצאתו נמצאת ברוכה גם עבור המלחים . יונה מתגלה שוב כאיש פסיבי . המלחים הם שיטילו אותו אל הים . המלחים אינם מתגייסים בקלות להצעה של יונה , הם חרדים לגורלם , הם אינם מבינים כיצד שפיכות דמים תציל את נפשם . הרי דם שפוך יתבע מהם נקם . הביטוי "דם נקי" מופיע גם בפרשת עגלה ערופה ( דב' כא . ( 8 בפרשה זו זקני העיר מיטהרים ומתוודים על דם שפוך ומבקשים עבור הציבור כולו כי האל יכפר על שפיכת הדם הנקי כי הדם מטמא את הקהילה , החטא רובץ על כולם . רב החובל והמלחים דואגים להצלחת המסע , לשלמות האונייה . הם פועלים על פי עקרון האחריות הקולקטיבית , רעיון שכיח במקרא ובתרבויות המזרח הקדום ( לדוגמה : חוקי חמורבי , חוק 24 , 23 או החוק החתי . ( 41 כמו בפרשת עגלה ערופה , כך גם בסיפור שלפנינו , המלחים אחראים לשלום האונייה . בתיאור שלפנינו , למרות ההכרה באשמת יונה המלחים מחפשים דרך למנוע שפיכות דמים ולמנוע את הטלתו של יונה לים . בלב הסערה המלחים אינם מוותרים על צו לבם לשמור על חיי אדם . הם חותרים אל פתרון שנראה נכון עבורם . יראת החטא וחסד אנושי נתונים אפוא לבחירתו האישית של כל אדם ללא הבדל 1 רות ( 223 , 85 r 1997 ) ראו גם יר' כו , 15 המנסה לאיים על רודפיו בעונש הצפוי למכסים על דם .

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help