sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:38

במרכז העולם . הוא נמצא בתווך כשנוכחות אלוהים מקיפה אותו מכל עבריו , בשמים ובמים . יונה מאמין מעל לכל ספק באל כיוצר הים והיבשה . מדוע , אם כן , ברח לים הנמצא בשליטתו הברורה של אלוהים ? יונה האמין בהימצאותו של האל בעולם אך כבן מורד ניסה לבדוק עד היכן מגיעה השפעתו המעשית של האב האל . בהצהרת יונה כי הוא הגורם לפורענות הוא מבטא לראשונה את העובדה הברורה כי לא ניתן לברוח מן האב האל . זאת הפעם הראשונה שבה יונה לוקח אחריות ונותן דעתו על הופעת הסערה . מתברר כי שנתו של יונה היטיבה עמו . השינה היא מעין מסע נפשי שבו האדם עשוי להגיע לתוכנות פנימיות חשובות . עד כה רצה יונה להיבלע , להיטמע בין אנשי הספינה . הוא שתק וישן . כבר אמר הרב קוק ו "השינה משחררת את האדם משעבוד אל העולם החיצוני" ( אורות הקודש , ג , עמ' שד . ( לאחר השינה יונה מצליח להביע במילים ברורות כי לא ניתן לברוח מן האל בורא העולם . ידיעה זו מבטאת את ניצני התבגרותו . דברי יונה אל המלחים והגדרתו כ"עברי" מבודדים אותו עוד יותר משאר האנשים . כשהמלחים דורשים לדעת בשל מי הסער , מגלה המספר לקורא כי יונה כבר סיפר להם על בריחתו מאלוהים . ידיעה זו נאמרת בדרך עקיפה ובכך מסירה כל ספק כי כל אחד מאלוהי המלחים אינו אחראי על הסער הזה . אך היא גם מדגישה את הקושי העצום של יונה לנהל דיאלוג פתוח עם האחרים . הידברות עם האחר , עם הזולת , יוצרת מעין מראה המשקפת את העצמי . יונה אינו מוכן לפגוש את האחר כמו שעדיין איננו מסוגל לפגוש את עצמו , את הווייתו . יונה אינו מתוודה ואינו מביע כל חרטה על הבריחה . הוא מבקש להתרחק מאביו האל , שממנו הוא ירא . הפועל יר"א משמש מילה מנחה . תחילה המלחים יראים מפחדים מן הסער ( יונה א . ( 5 אחר כך הם יראים יראה גדולה מפני המעשה שעשה יונה , הם יראים בשמעם כי חטא לה' ( יונה א , ( 10 ולבסוף הם מגלים יראה כלפי עוצמתו של בורא עולם לאחר שמצילם . המלחים פונים אל האל מכוחה של הפורענות המאיימת עליהם . תחילה אנשי הצוות מכונים בתוארם המקצועי - מלחים ( יונה א . ( 5 הם פועלים כאנשי מקצוע . אחר כך הם קרויים אנשים , בריות

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help