sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:36

8 ' חובלים' בגלל חבלי התורן שהם מותחים וקושרים . בהתרחשות על הספינה יונה מבודד את עצמו מן הספנים , הוא יורד לירכתיים וישן . הספנים מתפללים לאלוהיהם בהולים לדעת מדוע ובשל מי באה הסערה . הם קראו אל אלוהיהם אך האלים לא נענו לעזרתם . הם מרגישים חסרי אונים ולכן הם מפילים גורלות כדי לדעת בוודאות מי האיש שבגללו פרצה הסערה . הגורל נפל בחלקו של יונה . מנהג הטלת גורלות היה שכיח במזרח הקדום ושימש להכרעת 9 פעולות משפטיות ומסחריות שונות . לדוגמה , בבבל נהגו לחלק ירושות על ידי גורל "המקרה" כאשר לא הותיר הנפטר צוואה , ואף נהגו להפיל גורל בשעה שרצו לחלק רווחים מעסקות כלכליות , למנות שרים , לבנות ולשקם מבנים , ולפני יציאה למלחמות . אצל עמי האזור מקובל היה כי גזרת הגורל היא מעל האלים ואפילו הם היו נתונים להכרעתו . גם במקרא מופיע השימוש בגורל , לדוגמה : הארץ חולקה לפי גורל ( במ' כו , 55 יהו' יד ( 2 השעיר לעזאזל עלה בגורל ( וי' טז ( 8 ועוד . אלא שהמקרא מייחס את הפלת הגורל לאל ולא לאדם . "בחיק יוטל את הגורל ומיו ) 7 ה כל משפטו" ( מש' טז . ( 33 אלוהים עומד מעל הגורל והוא הקובע את ההכרעה . המלחים מבינים כי קיים קשר בין הסערה להתנהגות האדם , ואם האל מביא סערה גדולה בגלל יונה , הרי שהוא בוודאי אדם חשוב ומיוחד . שתיקתו של יונה מתעצמת מול הים הסוער . יונה שניסה להיות אנונימי , כמעט בלתי נראה , מתייחד עתה בעיני המלחים . לרגע נדמה כי המלחים אפילו יראים מיונה , הם פונים אליו ומבקשים לדעת בגלל מי הסערה כשהם משערים כי יונה הוא בעל הכוח ובעל הידיעה : "ויאמרו אליו הגידה נא לנו בא # ר למי הרעה הזאת לנו מה מ לאכתך ומאין תבוא מה אך ^ ןל ואי מזה עם אתה : ויאמר אליהם עברי אנכי ןאת יה ( ה א להי ה ^ מים אני ילא אשר עשה # ת הים ןאת היבשה" ( יונה א . ( 9-8 על עולם הספנות בימי קדם וביטויו בספר יונה ראה : הנדי , ( 37 : 2004 ) ששון . ( 1966 ) גוטל ( תש"ן . תשנ"א : , ( 39-29 , 34-28 אברמסקי ( תשל"ט , ( ששון . ( 110 : 1990 )

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help