sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:31

נ [ ... וישאו את יונה ויטלהו # ל הים ויעמד הים מזעפו : - וייראו : ? האנשים T -: T יראה T : ? גדולה T : את : V יהוה - T ויזבחו v :: ? זבח - ליהוה ויךרו נדרים : ( יונה א ( 16-4 במזרח הקדום נחשבו הים ומכלול יצוריו - לווייתן , נחש בריח , תנין וכדומה - כוחות מפלצתיים שניסו למרור באל . הים נתפס כגורם המתחרה באל , כאשר המיתוסים הרבו לתאר את מאבק האל בים והכנעתו . היצירה הבבלית אנומה אליש מתארת את מאבקו של מרחץ בתאמת , אלת המים , שמביתור גופה נבראו השמים והארץ . באוגרית מתארים את מאבק האל בעל בים , ובמצרים בהוראות מרי כא רע 2 נזכרת הכנעת מפלצת מים . כך גם במיתוס החתי ועוד . מיתוס זה היה מוכר למחבר המקראי אך הוא עבר עיבוד ועידון ברוח המונותיאיזם בטרם נכנס לכתובים . התורה מטשטשת במכוון את המיתוס המוכר ומתארת את הבריאה כמעשה אלוהים . הכחשת המיתוס מתבטאת לדוגמה בסיפור הבריאה כאשר נאמר שה' ברא את העולם ללא כל התנגדות ובנוסף על כך מזכיר במפורש את בריאת חיות המים המפלצתיות בידי ה / את התנינים ( בר' א . ( 21 בדרך זו ברור לכולם כי יצורים אלו היו בשליטתו המוחלטת של האל . בתיאור הבריאה ביום השני אלוהים מבדיל בין מים עליונים לתחתונים כלומר הם קיימים מקדמת דנא , אלוהים רק דאג להפרידם , וביום השלישי נחשפה היבשה . בתיאור זה בולטת המגמה המנסה לשלול את המיתוס המתאר את מלחמות האלים המורדים בבוראם , הים ועוזריו . השירה המקראית שאימצה תבניות שהיו שגורות במזרח הקדמון עדיין מגלה רמזים לגבי מיתוס הים , ולפיהם דיכא האל את המרד והרג את מפלצות הים . האל גער במים שניסו לכסות את היבשה כדי שלא יעשו כן ( לדוגמה : תה' קר ; 9-5 יש' מ , 12 נא ; 10-9 איוב ז , 12 כו ; 13-12 יר' ה 22 וכדומה . ( שפרה וקליין ( תשנ"ו : , ( 32-28 סמית , ( 236-235 ) 1994 ) פוהבל , ( 228 -227 1 1957 ) גלפז פלר 2002 ) , 115 : 'ב בעיקר הערה . ( 44

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help