sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:26

משה , שליחו של אל האבות : "מאמן העם ניש >? עו כי פקד ירעה את בני י ^ ראל" ( שמ' ד . ( 31 ציבור העבדים מכיר בעובדה כי האל בחר לגאול אותו מייסוריו . הבחירה של האל בקבוצת העבדים לעם מעניקה להם תחושת שייכות וייחודיות , שנעדרה מהם בזמן היותם ציבור עבדים מדוכא . כדי להוכיח את אמיתות כוונותיהם לעזוב את " אמא מצרים" ולדבוק באל , היה על בני ישראל לעשות מעשים : לשחוט צאן , לאכול מן הזבח ולא להותיר ממנו . האכילה מסמלת רעב נפשי , רעב לחירות שהתעורר מתוך הציות לאל . האל דרש מן העם לטבול את משקופי הבתים בדם קורבן השה , ולא לצאת באותו הלילה מן הבית . מוטיב ההטבלה בדם מסמל גם את ראשית הירידה למצרים ו אחי יוסף מוכרים אותו לשיירה היורדת מצרימה וטובלים את כתונת הפסים שלו בדם שעיר עזים . בעקבות יוסף החלה הירידה מצרימה . ערב יציאת בני ישראל ממצרים חזר מוטיב ההטבלה בדם דרך סימון המשקופים . הדם הבדיל את בני ישראל מן המצרים ובישר את לידתם כקיבוץ נפרד , כעם . לפנינו מעין ברית דמים בין הציבור , המוכן להיגאל ולצאת לשליחות ארוכת טווח , ובין האל . עבור המצרים הדם שעל המשקופים סימל מוות , מות הבכורות , ואילו עבור ציבור העבדים דם זה יציין את הגחתם מן הרחם המצרי לחיים חדשים , " לאמלת אל פלעה כה אמר ? הוה בני בכרי ? שלאל" ( שמ' ד . ( 22 בברית וסלית זו מבטיח האל לציבור הנבחר להביאם לארץ המובטחת שאותה לא הכירו . ואילו הם מחויבים לספר בשבחו של האב הגואל לדורות הבאים להיה" ; כי תב י או אל האלץ אשל ? תן ןהוה לכם כאשל דבל ושמלתם את העבדה הזאת" ( שמ' יב . ( 25 מבליל כאוטי זה , המייצג את לידת העם , העם מחויב להתכונן לעזוב את מצרים ארץ מולדתו בחיפזון , "כי גלשו ממצלים ללא יכלו להתמהמה לגם צדה לא עשו להם" ( שמ' יב , ( 39 "ותםזק מצלים על העם למהל לשלחם מן האלץ כי אמלו כלנו מתים" ( שמ' יב . ( 33 עוד לפני היציאה מן המלכות המשעבדת עליהם לקבל , שלא על מנת להחזיר , מענק של כלי כסף , כלי זהב ושמלות : "ושאלה אשה משכנתה ומגלת ביתה ? לי ? סף וכלי זהב ושמלת" ( שמ' ג , 22 וראו גם שמ' יא , 2 יב . ( 35 ליל זה הוא ליל השימורים : "ליל שמלים הוא ליהוה להוציאם מאלץ מצלים הוא הלילה הזה ליהוה שמלים לכל בני

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help