sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:25

ואיד להצילו מיד מצרים ולהצלתו נע הארץ ההוא ( שמות ג ( 8 ניתן להצביע על זיקה מעניינת בין הפתיחה של סיפור יונה הבורח ממילוי צו אלוהים לתיאור בריחת בני ישראל ממצרים בצו האל . חז"ל אמרו : "כבר עלה סנחריב מלך אשור ובלבל את כל האומות" ( ברכות כח ע"א . ( לתפיסתם , אין צורך לנסות ולמקד את האירועים במקום גיאוגרפי , אלא לחפש את משמעותם הסמלית . מצרים , כמו נינוה , היא מקום של חמס וגזל , מקום המפנה עורף לחמלה ולבורא עולם . דוגמה לממלכה שבראשה מלך בשר ודם המשעבד את תושביו ומדמה עצמו לבורא כל יכול : "כה אמר אדני יהוה הנני עליך פלע י ה מלך מצרים התנים הגדול הרבץ בתוך יאריו א # ר אמר לי יארי ואני עשיתני" ( יח' כט . ( 3 יש לפגוש ולהכיר מקומות חשוכים של חמס , כמו נינוה ומצרים , שבהם שולט עיוות מוסרי ערכי כמו גם אמוני . מפגש כזה בכוחו לזכך את האדם או את העם ולהביא לצמיחתם . מסעו של יונה היה מלווה במעשים מופלאים ובנסים , ודרכו אל היעד הייתה מלווה באי ודאות ובמאבקים ריאליים קשים . גם מסעו של העם היה מסע רצוף נסים , והצעידה לעבר היעד הייתה רצופה גם היא במאבקים ריאליים אנושיים . האל בוחר בעם ישראל להוציאו ממצרים , )'' ארד להצילו מיד מצר ? ם ולהצלתו מן האלץ ההוא" ( שמ' ג . ( 8 בני ישראל נענים לתכנית האלוהית , תכנית הדורשת מהם גם מעשים . ציבור העבדים נולד בגלות ממושכת , ציית לשלטון המשעבד , ולא העז לבטא את מריו במילים . רק זעקתם נשמעה '' . ויאנחו בני לשראל מן העבדה ויזעקו [ תעל שןעתם אל האלהים מן העבדה" ( שמ' ב . ( 23 היה זה ציבור שלא הכיר את החופש להחליט , להתלונן , להפגין ולבחור . האל שלח את משה לדבר עם הקיבוץ המשועבד ולהסביר לו את טעם שליחותו . מן הכתוב בתורה מתברר טוב כי לנו עם העבדים עבד לא התלהב לצאת ממצרים . הוא שב והכריז : ... " כי ^ ת מ ^ רים " ... ( שמ' יד . ( 12 באופן כמעט בלתי צפוי היו מוכנים העבדים להישמע לקול

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help