sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:22

למרות שבתחילה סירב הנביא ירמיהו לקבל את השליחות , הוא מדגיש אחר כך כי השליחות , אמירת הנבואה , הייתה ייעודו ובערה בעצמותיו ( יר' כ . ( 9 גם הנביא עמוס מסביר : "אליה שאג מי לא יירא אדני ירעה דבר מי לא ינבא" ( עמי ג . ( 8 ואילו יונה שותק . המספר אינו משתף את הקורא מדוע הוא עושה זאת ובכך יוצר אווירת מסתורין בעלילה . על פי רוב , במקרא מופיע השותק בסוף 9 הדו שיח בעמדה נחותה . בתיאור שלפנינו יונה שותק כבר בתחילת העלילה , עוד לפני קיומו של שיח עם האל . יונה לא בורח מפני האל אלא מלפני האל . יונה אינו רוצה לשרתו , למלא את שליחותו ולהתנבא . מדוע יונה מתעקש , עומד על דעתו ובורח ? האם הוא מייצג את התפיסה הרואה את שלטונו של ה' רק בארץ ישראל וכי מחוץ לה אינו צריך למלא את שליחותו ? או שמא הבריחה הפיזית היא ביטוי לבריחתו מעצמו , המונעת כל דיאלוג עם עצמו , עם אביו אלוהיו ועם האחר ? וירד — •• •• יפו T וימצא T ; ? ~ אניה TT ? ~ : באו ? T תרשיש : ויתו ' " * ~ שכרה T T : וירד — •• v בה T לבוא T עמהמ V T תרשישה T' : - מלפני : .... . יהוה ' T ( יונה א % ( 3 תגובת יונה על עצם השליחות מתבטאת באמצעות פעולה נועזת מאוד . מסעו של יונה מתחיל אפוא בניתוק מן האל כדומה לניתוק חבל הטבור המחבר את הוולד אל אמו . ניתוק זה חייב להתרחש כדי לאפשר את חיותו של הנולד ואת צמיחתו . יונה בורח יורד ליפו , מוצא אונייה המפליגה לתרשיש . הוא לא בוחר באונייה זו דווקא , אלא פשוט פוגש בה ושוכר אותה . תרשיש מבחינה גיאוגרפית הפוכה מכיוון נינוה והיא נזכרת בדברי הנביא ישעיהו כמקום שאינו מכיר באלוהים . " וש >? תי בהם אות ושלחתי מל ! ם פליטים ^ ל הגוים תרשיש פול בכר ( תשל"ט . (

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help