sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:21

בסיפור המבול ובפרשת סדום האל אינו מתריע מראש על העונש הצפוי לחוטאים ואילו כאן מצווה האל על יונה להודיע על מצבם המוסרי , על חטאם המצטבר המגיע למרומים ולהתריע מפני העונש . יונה אמור היה להתנחם בעובדה כי נבואתו באה להתריע מפני העונש הצפוי . עיקרה של השליחות הנבואית הוא לנסות למנוע את החטא , לבשר על עונש או לבצע את העונש . בסיפור שלפנינו אין הסבר מדויק לטעם השליחות מלבד תיאור היותה של נינוה עיר בעלת חטאים מוסריים , "עיר . "סתמית בתיאור התנהגותם של אנשי העיר נינוה , " עלתה , "רעתם מהדהד תיאור דור המבול : "וירא יהוה כי רבה רעת האדם באלץ וכל י $ ר מחשבת לבו רק רע כל היום" "כי מלאה האלץ חמס מכניסם" ( בר' ו . ( 13 , 5 יונה שומע את צו האל ובורח . יונה אינו הנביא היחיד במקרא המביע התנגדות לצו האל . סירוב לשליחות וניסיונות להתחמק ממנה מוכרים בספרות המקראית , כמו סירובם של משה ( שמ' ג , ( 11 ירמיהו ( א , ( 6 עמוס ( ז ( 15 ועוד . משה זקוק למסע שכנוע ארוך על מנת לקבל את השליחות ; הוא מפקפק בכוחו , הוא שואל על נכונות העם לקבל את שליחותו מטעם אל שאינו מוכר להם . אלוהים מתדיין עם משה ואף מביע את מורת רוחו ממחשבותיו : '' ויסר אף לה ( ה 1 errn 1 ( שמ' ד . ( 14 בסופו של הדיאלוג בין משה לאל מקבל עליו משה את השליחות . יונה בורח מלפני ה' ולעומתו אליהו הנביא בורח אל ה' ( מל"א יז , 1 יח . ( 5 אליהו בורח אל ה' מתוך תחושת כישלון לאחר שניסה לבצע את שליחותו , ואילו יונה בורח מלפני ה' ברגע ששמע על השליחות . גדעון , יחזקאל וירמיהו סירבו תחילה לקבל עליהם את השליחות מחשש שמא לא יצליחו במשימתם ואז יאכזבו את שולחם כמו גם את עצמם . סירובם של המנהיגים מתבטא ביצירת דיאלוג בינם ובין האל , במהלכו הם משתכנעים לקבל על עצמם את השליחות . והנה , רק יונה שותק , אינו מבטא את רחשי לבו ואת התנגדותו אלא בורח . על דימויו של יונה לעבר הבורח מאדונו בתיעוד המזרח הקדמון בחוק , בתווים , במכתבים ועוד ראו רטנר . ( 1990 )

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help