sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:16

של הסיפור תיאורי , והנבואה מתוארת אך ורק במשפט אחד . בספר יונה לא ידוע לנו דבר על קורות הנביא ועל נבואותיו , לא לפני פניית ה' אליו ולא אחריה . נביא הוא מי שהאל מועידו לדבר שליחות והוא נענה לה . אדם אינו יכול להציע את עצמו לשליחות האל . התלבטותו של הנביא אם לקבל עליו את השליחות היא חלק ממהותו של הנביא , אולם בעולם התנ"ך לעולם ילך הנביא לשליחותו , אפילו בעל כורחו . כאשר מקבל הנביא את השליחות לאחר לבטים רבים הוא מקבל אותה באמת ובתמים בכל לבבו ובכל מאודו , ואילו בספר יונה בורח 1 הנביא מביצוע השליחות . האם ניתן לזהות את הנביא יונה ? השם יונה בן אמתי נזכר בתנ"ך פעם נוספת במלכים ב' יד 25 כנביא שניבא בתקופת ירבעם בן יואש ומושבו בגת החפר . עיגונו של יונה במסגרת כרונולוגית כלשהי הנשענת על אזכור הנביא בספר מלכים ב' אינה אפשרית . אזכורו של יונה בן אמתי במלכים יכול להוסיף לסיפור יונה רק עובדה אחת : יונה 2 היה נביא אמת והוא שליחו של האל . נציין כי בספר יונה לא נזכר מקצועו של יונה ולא נזכרת במפורש עובדת היותו נביא . 'לה יונה הוא שם סמלי . מקור השם יונה הוא מהשורש ינ"ה , או אנ"ה . באוגרתית שורש זה מבטא מלמול ונהי . במקרא השורש ינ"ה נרדף לאב"ל המציין קינה ונהי ( יש' לח , 14 נט ; 11 נח' ב 8 ועוד . ( בדתות המזרח הקדום נתפסו הציפורים ובעיקר היונים כסמל להתגלמות האלים . אלת האם , אלת הפריון והאהבה עשתורת , אשתר , ענת וכדומה . היונים סימלו בשורה אלוהית וניצחון הרוח על החומר , ולכן היה להן תפקיד חשוב בעבודת האלילות , ושימשו במנחות הודיה או כקורבן . פעמים רבות משמשות היונים סמל לאהבה וליופי ( תה' סח ; 14 שה"ש א . ( 11-10 צלמיות רבות של יונים נתגלו במזרח הקדמון וציורים שלהן הופיעו על חותמות , על כלי תמרוקים , כקמעות ובתליונים לקישוט . התיאור המוקדם ביותר של יונים באמנות המזרח הקדום הוא מהאלף הרביעי לפנה"ס . במאה הכ"ה לפנה"ס קושט מקדש האלה אברמסקי ( תשל"ט . ( 373-371 : יובנקס . ( 116 : 1990 )

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help