sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פתח דבר ספר יונה זכה לפירושים רבים ומגוונים מאז מדרשי חז"ל ועד הפרשנות המודרנית . ספר זה מזמין דיון על מסעו של יונה כאדם פרטי , כאינדיבידואל , העובר תחנות מגוונות במהלך חייו . האל האב מוליך את יונה בדרך ארוכה ומייסרת , ובאמצעותה מגיע יונה לבסוף לגילוי אנושי ואמוני . דרך פרשנות זו מעודדת את השוואת מסעו של יונה למסעם של ציבור העבדים היוצא ממצרים . במסעם של יוצאי ישראל מוליך האל האב את בניו בדרך ארוכה מלאת קשיים ובאמצעותה מתבגר ציבור העבדים והופך לישות לאומית קולקטיבית . ישות זו מכילה פרטים רבים המרכיבים את העם השלם . מסעו של יונה , כמו זה של העם , הוא מסע גיאוגרפי הארוג במעשי נסים . תיאורי המסע אינם שואבים את כוחם רק מן המציאות הריאלית . כוחם מתגלה דווקא ביצירת מצבים ואירועים המלאים באותות ובמופתים . מסעו של יונה הוא מסע פרטי המתרחש ברובו תוך מפגש חיצוני עם האחר , ואילו מסעו של ציבור העבדים מתרחש במדבר הריק כמעט מאדם . בשני התיאורים האל מדומה לאב המחנך את ילדיו , "כרחם אב על בנים רחם יהוה על יראיו" ( תה' קג . ( 13 יונה הוא בן נבחר לאביו - הוא נביא . על אף שהוא לא מכונה כך בסיפור , מתברר מתוך השליחות המוטלת עליו שזה תפקידו . ציבור העבדים נתפס כקיבוץ נבחר , בנו בכורו של האל : "כה אמר יהוה ? ני 3 כלי ישראל" ( שמ' ד . ( 22 השוני העיקרי בין ספר יונה לתיאור יציאת העבדים ממצרים הוא בכך שיונה מתחיל את מסעו כירא אלוהים וציבור העבדים עדיין אינו מכיר בקיומו של אלוהים ( שמ' ג . ( 15-13 האם די ביראת אלוהים ? האם שוני זה יכתיב מסעות שונים ליונה ולציבור העבדים ? הולדתו של העם במצרים ונדודיו במדבר מתוארים פעמים רבות במקרא , והם מהווים בסיס לעיצוב דמויות שונות ואירועים שונים

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help