sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ג

אני ביקשתי אך לנצל את תורת הגלגולים כדי לבור את תופעות הצירוף השמני בלשוננו . ואם נקטתי בשיטת כתיבה על ניסוחים בסמלים , שיטת כתיבה זו אין בה שום הסבר תיאורטי , ולא היא סימן ההיכר של תורת הגלגולים . שיטת רישום זו מטריחה את מי שאינו רגיל בשכמותה , ואולם הפסד טרחתו של האוחז בה יוצא בשכר הבהירות והדיוק ו לא זו בלבד שהכותב נאלץ לחשב דרכו בכפל זהירות , אלא גם הקורא עשוי לגלות ללא קושי כל טעות שנשתרבבה . אין כאן לא דו-משמעות של מילה או של צירוף מילים , ולא קונוטציות העשויות לטשטש את עיקר הכוונה . לנוחיות המעיין רוכזו כל הכללים ברשימה אחת בסוף החיבור , וליד כמה מהן הובאה דוגמה אחת או יותר כפי הצורך . הריני מקווה כי המעיין לא יירתע מן הקושי שבהתחלה , וכי עם המשך עיונו ילכו הקשיים שבקריאה וייעלמו . רובם של הסמלים שבחרתי להשתמש בהם הם אותיות לטיניות . הטעם הראשון שהניעני לכך היה הרצון להבדיל בין "מטה-לשון" ובין , "לשון" בין סמלים ובין מילים עבריות . לו הייתי בוחר בסימן ש ולא ב- N לסימול , "שם" היה הקורא בא במבוכה כשסימן השעבוד "ש" היה מופיע בתוך הנוסחות ( ר' למשל את הנוסחות שבפרק האחרון . ( גם אותיות עבריות שונות-5 צורה ( כגון אותיות מרים כנגד פרנק-ריהל , וכדומה ) אין בהן פתרון מניח את הדעת , לפי שהקורא צריך להשגיח בהבדלה זו שאינה אלא הבדלה מלאכותית , ואינה עשויה דרך-קבע בכל דבר-דפוס . ולא עוד אלא שכתבתי את הכל במכונת כתיבה , ולא יכולתי להשתמש כלל באותיות שונות-צורה . הטעם האחר היה אמונתי במציאותו - בכוח אם לא בפועל - של תחביר כללי . מה בחימיה ישתמש כל כותב , בכל לשון , בסדרת סמלים אחידה , כך צריך להיות גם במדע הלשון . אעפ"כ אני מודה שאין זה כה קל , ושבמהלך הכתיבה צריך הייתי לשנות כמה פעמים את מנהגי . התקשיתי להחליט , למשל , אם אינדקס הסמל צריך לבוא מימין לסמל או משמאלו , או איזה אינדקס יבוא מימין ואיזה משמאל . ולבסוף איני יודע אם השיטה שנקטתי בה היא אמנם הטובה ביותר . עכ"פ הנני מצרף בגליון נפרד רשימה מקובצת של הסמלים , והקורא יוכל להחזיקה לנגד עיניו בלא להפוך את הדפים , וכך , מקווה אני , תקל עליו הקריאה . ' בדרך זו הלך פרופ' י' בר-הלל במאמרו "סיבוכו של פסוק מהו " ? בלשינגו כ"ה ( תשכ"א . 164 - 160 , ( למהדורה החדשה המודפסת לא צורף גליון כזה .

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help