sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

רעד אל העם : על המהפך הנדרש בהוראת תנ"ך בישראל גלעד צוקרמן וגתית הולצמן תקציר ידע התנ"ך וידע השפה העברית נמנים עם הנושאים החשובים ביותר אשר מערכת החינוך הישראלית אמורה להקנות לבוגריה . לפיכך נשאלת השאלה מדוע המשאבים הרבים אשר מופנים להוראת מקצועות אלה אינם תורמים בפועל לידיעת תנ"ך ואף לא לידיעת הלשון העברית . המאמר שלהלן מצביע על כך כי קיים קשר הדוק בין הבשלים בהוראת שני המקצועות . שורש הבעיה טמון בחוסר ההבחנה בין שפת התנ"ך לבין השפה המדוברת כיום בישראל ; הישראלית . שפה זו היא הכלאה בין העברית , היידיש ושפות נוספות . היא בעלת דקדוק משל עצמה , וזה כמאה שנים היא שפת אמם של רוב ישראל . המאמר עומד על כך כי יש הבדל מהותי בין אופן הרכישה של שפת האם ודרך השימוש לבין המנגנונים הפועלים בעת השימוש בשפות הנרכשות באופן אחר . כיוון שהתנ"ך כתוב בשפה אינה שפת אמם של דוברי הישראלית , הוראתו חייבת להיעשות בשיטות המשמשות בהוראתן שפות זרות . במקביל לכך יש לכבד את השפה הישראלית הנוהגת כיום ולחדול לייסר את הציבור הדובר אותה על כי לשונו אינה כפופה לחוקי העברית הקדומה . " " את אשר לא ידעתי , אף אין אני מדמה לדעתו" ( אפלטון , תש"ם , עמ' - ( 212 במילים פשוטות אלו הסביר סוקרטס מדוע לדעתו העידה נביאת אפולון שבדלפי כי הוא ולא אחר החכם אדם . סוקרטס הסיק את המסקנה הזאת לאחר שכיתת את רגליו בין חכמי אתונה הידועים הוסיף ושוחח עם מדינאים , פייטנים ובעלי מלאכה . הוא מצא כי המשותף לכל אותם הוא כי אף אם הם בקיאים בתחום עיסוקם , בקיאות מסוימת זאת מכשילה אותם שכן גורמת להם לדמות כי הם חכמים בכל סוגיה ונושא . סוקרטס הסביר כי לפיכך יוצא שכרה בקיאותם המקצועית בהפסדה , וכי אכן עדיף להיות כפי שהנו , "בלי שאהיה חכם בחכמתם וסכל בסכלותם" ( שם , עמ' . ( 213 חקירותיו הפילוסופיות של סוקרטס הוקדשו בךגוריון במכתב לפרופ' נתן רוטנשטרייך , 28 . 3 . 1957 ( מצוטט אצל שפירא , , 2005 עמ' . ( 133 מאמרים

מכללת סמינר הקיבוצים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help