sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

העיקריים להיווצרותן של שתי הרעות החולות המרכזיות בהוראת ההיסטוריה במערכת החינוך הממלכתית בימינו : התערבותם המתמדת של הפקידים הבכירים הממונים על הוראת המקצוע בסוגי הנושאים שיילמדו , בהיקפם ובאופיו של הידע אשר על התלמיד לדעת ; ודרכי הוראה שאינן מקדמות חשיבה מקורית ומורכבת , אלא רק שינון טכני ומאובן של מידע המנותק מהקשרו ההיסטורי והאקטואלי . אם שני המאמרים אשר תוארו לעיל מציגים ביקורת נוקבת על הפרקטיקה החינוכית הנהוגה , הרי שמאמרו של חוקר החינוך בועז צבר מזהיר מפני ביקורת קיצונית מדי - כזו שעל יומרותיה לתרום לתיקון העולם הופכת לא רלוונטית בעליל . צבר מתמקד בהגות החינוכית עם הקצה הרדיקלי הפוסטמודרני של אסכולת הפדגוגיה הביקורתית . הוא מציג שורה בעיות המאפיינות אותה : החל בראיית התודעה והשיח כחזות הכל , עבור בכתיבה מעורפלת מהפשטת יתר וכלה בדרישה לבטל את עקרון הסמכות באופן גורף . צבר טוען כי להוגים דוגמת פאולו פריירה המציגים מחויבות בלתי מתפשרת לפעול לשינוי התנאים הפוליטיים , הכלכליים והתרבותיים אשר הפרקסיס החינוכי מתנהל במסגרתם , ההוגים הפוסטמודרניים הקיצוניים ויתרו על האפשרות להציג חלופות פדגוגיות בנות קיימא ובחרו להסתפק בהשמעת ביקורת תיאורטית גורפת . ביקורת זו מצטיינת בפירוק אך מבטלת כל אפשרות לבנייה , ואין לה כל עניין "להתלכלך" בחיי היום יום של בית הספר . המשותף במאמריהם של צבר , של צוקרמן והולצמן ושל נווה וורד הוא ההצבעה על משמעויות פוליטיות מגוונות הטמונות בפעולות אשר נעשות בשדה החינוך . צבר טוען שהאופי והמוגזם של הביקורת הפוסטמודרניסטית מאפשר לגורמים מדכאים להמשיך לפעול מפריע בזירה החינוכית ; צוקרמן והולצמן מקשרים בין תפישה לשונית אידיאולוגית לבין הידרדרותו של מקצוע התנ"ך ; ואילו נווה וורד מראים כיצד הניסיון להכתיב מלמעלה לימוד א פוליטי מעקר אותו ממשמעות . מאמרו של ההיסטוריון עמוס הופמן מראה שהקשרים בין פוליטיקה לבין חינוך אינם חדשים , אלא באו לידי ביטוי בכתיבה על אודות חינוך במאה , 18-ה כלומר עוד בטרם קיבלה על עצמה המדינה המודרנית את האחריות למתן להמונים . הופמן מראה כי בעידן הנאורות שורה ארוכה של הוגים אירופים האמינו בכוחו החינוך לעצב אזרח אשר יהיה צייתן , מנומס ומודע לחובותיו הפרטיים והציבוריים . ברקע עמד החשש מפני מהפכה שיחוללו בני השכבות הנמוכות ; לפיכך עבורם פחות משנועד לשפר את רמת ההשכלה והעידון התרבותי , מטרתו הייתה לשמור על יציבות חברתית — כפי שמנסח זאת הופמן , להביא ל"הפנמת החוק באמצעים לא . "אלימים רוסו , אולי החשוב שבחוגים החינוכיים של המאה , 18-ה ניסח רעיון זה באופן שונה מעט . לדעתו , הבקרה שמאפשרת עבודת המחנך הייתה הדרך היחידה אשר יכולה לגרום לילד — המותנה על ידי הטבע — להיות בהדרגה לאזרח המונחה על ידי המידה הטובה החברתית . הופמן טוען כי זו של הנאורות היא אשר אפשרה למדינה הלאומית והתעשייתית , שקמה במאה 19-ה במהלך המאה , 20-ה לראות בחינוך כלי מרכזי לפיקוח פוליטי וחברתי .

מכללת סמינר הקיבוצים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help