sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הניסוי המבוקר לבין התנאים בבית חולים . בעוד שראש כרות מצביע בוודאות על מוות , המדידות הרפואיות של פעילות מוחית אינן כה מוחלטות . מאחורי מסכת אירועים קצרה זו מסתתרות שאלות כבדות משקל הנוגעות ביחסי הגומלין שבין משפט , מדע וטכנולוגיה . על השאלה מדוע השתנתה הגדרת המוות במחצית השנייה של המאה העשרים ניתן לתת שלוש תשובות שונות הנובעות מנקודות המבט הבאות : קדמה מדעית , ביקורת מדע וביקורת תרבות . מנקודת המבט הראשונה , זו של אידיאל הקדמה , התפתחות מדעית וטכנולוגית היא שהביאה לידי שינוי בהגדרת המוות . העיכוב בקבלת אמת המידה נבע מדעות קדומות שהופרכו בהדרגה באמצעות ניסויים והוכחות מדעיות . השינוי התקבל תחילה בקרב הקהילייה המדעית ולאחר מכן גם בקרב משפטנים והציבור הרחב . בניגוד למדענים , משפטנים אינם אמונים על יסודות המדע , ובשל כך ניתן להסביר את היסוסם בקבלת חידושים מדעיים . המשפט , על פי תפיסה זו , שמרן ומפגר אחר התפתחויות מדעיות , וחובתו להתעדכן ולהתאים עצמו למציאות משתנה . מאותן סיבות , אנשי דת צפויים להיות אחרוני המאמצים חידושים מדעיים בשל מחויבותם למסורת ובשל רתיעה מטיעונים חוץ הלכתיים . מנקודת המבט השנייה , זו של ביקורת המדע , אין בנמצא מדע טהור שאינו מושפע משיקולים חוץ מדעיים . כך גם במקרה שלפנינו . לא ההתפתחות המדעית היא שהובילה לשינוי ההגדרה של מועד המוות , אלא הצרכים הפרגמטיים של השתלת איברים והצרכים הכלכליים של ניתוק ממכשירים . המשפט , על פי עמדה זו , אינו רק מושפע מהתפתחויות טכנולוגיות , אלא גם משפיע על היווצרותן וקליטתן . גם העמדה ההלכתית אינה נקייה מהשפעות חברתיות , כגון לחצים פנים קהילתיים המעצבים את עמדת ההלכה . נקודת המבט השלישית , שאכנה אותה לצורך הדיון ביקורת תרבות , מבקשת הבנה מעמיקה יותר של התופעה הטכנולוגית המדעית . מנקודת מבט זו , ההשפעה החשובה של המדע והטכנולוגיה בעולם המודרני אינה מצטמצמת לגילויים מדעיים והתפתחויות טכנולוגיות , אלא מתבטאת באימוץ של שיטת החשיבה הטכנית המדעית גם בספרות אחרות של הקיום האנושי . משמעות הדבר היא ששיקולים מדעיים ומכשירניים נעשים דומיננטיים בקביעת אורח החיים האנושי גם מחוץ לתחום המדעי המוגבל . האתגר של ביקורת התרבות אינו להבין כיצד המדע מושפע מגורמים חיצוניים , כגון הפוליטיקה , הכלכלה והמשפט , אלא להיפך , להבין כיצד צורת החשיבה המדעית הטכנולוגית מטביעה את חותמה גם על ספרות אלה . הבעיה אינה אמינות התכנים המדעיים והטכנולוגיים , אלא אימוץ של צורת החשיבה המדעית הטכנולוגית . האתגר שהעידן הטכנולוגי מציב הוא לפיכך כיצד ניתן לאמץ את התכנים המדעיים והטכנולוגיים מבלי להיעשות כפופים להם . זו השאלה הגלומה למעשה במאמר המערכת של ניו יורק טיימס . אתגר דומה ניצב לפני המשפט . כיצד המשפט יכול ללמוד מהמדע ומהטכנולוגיה מבלי להיעשות שבוי בתפיסתם . למרבה האירוניה , אפשרות זו מגולמת דווקא בעמדתו של הרב אויערבך , שלא נרתע מהשתתפות בניסוי מדעי , אך גם לא נחפז לאמץ את הסמכות המדעית כמחייבת בתחום ההלכתי . עד כמה המשפט המודרני מסוגל לסרב , כמו אותו רב יהודי , לכפוף את עצמו לסדר היום המדעי הטכנולוגי ? זו שאלה הראויה לחקירה ביקורתית מעמיקה .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help