sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

השתלת איברים , ובמיוחד השתלת לב . על פי ההגדרה הישנה של רגע המוות לא היה ניתן לבצע השתלת לב , שכן לצורך ההשתלה יש לשמר את פעילות הלב עד לרגע עקירתו מגוף התורם . השתלת לב נתפסה על פי ההגדרה המסורתית בגרימת מוות , בעוד שההגדרה החדשה אפשרה לקבוע את מותו של התורם לפני ביצוע ההשתלה . מוטיווציה נוספת לאימוץ אמת המידה החדשה היתה הרצון להימנע משימוש יקר ובזבזני במכשירי החייאה . על פי אמת המידה החדשה , ניתן לנתק חולה ממכשירי החייאה לאחר שהפעילות המוחית נפסקה , אף ללא הסכמתו והסכמת משפחתו , גם כאשר מערכת הנשימה והלב ממשיכים לפעול באופן מלאכותי . מסיבות פוליטיות , כלכליות ומשפטיות , ולא רק מדעיות , נדחקה ההתנגדות הרפואית החדשה לשוליים . היו אף מדענים , ובעיקר פילוסופים , שטענו כי גם ההגדרה החדשה נוקשה מדי , וכי אין צורך בהפסקה מוחלטת של פעילות המוח , ומספיקה הפסקת הפעילות המוחית העילית . בהיעדר יכולת דיבור , תודעה , תנועה וחישה לא ניתן לדבר על קיומם של חיים , גם אם פעילות מוחית מוגבלת , השולטת בפונקציות נמוכות יותר , ממשיכה להתקיים . חיים אנושיים ראויים לשם "חיים" רק אם הם נבדלים מאופן קיומם של צמחים . מעטים בלבד המשיכו להתעקש על שימור ההגדרה המסורתית של קביעת זמן המוות . אפילו האורתודוקסיה ההלכתית אימצה את אמת המידה הרפואית החדשה כמחייבת כאשר גדול הפוסקים של יהדות אמריקה , הרב משה פיינשטיין , ובעקבותיו רוב פוסקי הדור , התירו ביצוען של השתלות לב . עמדתם של האפיפיור והכנסייה הקתולית לא היתה שונה . אולם בשולי עולם ההלכה ניצבה התנגדות עיקשת , ובראשה הרב ש"ז אויערבך . הוא נחשב אומנם לאחד מגדולי הפוסקים בישראל , אך עמדתו בעניין זה נחשבה חריגה . טובי תלמידיו , ביניהם רופאים בעלי שם , ביקשו לשכנע את רבם כי אמות המידה המסורתיות לקביעת זמן המוות אינן נבונות עוד . לבסוף ניאות הרב להשתתף בניסוי מדעי שיוכיח את טעותו . שיירה מוזרה של מדענים ואנשי הלכה עשו את דרכם לחווה כפרית שנערך בה ניסוי יוצא דופן . מטרת הניסוי היתה להדגים לפני הרב את תוקפה של אמת המידה החדשה לקביעת זמן המוות . הניסוי התנהל כשורה . ראשה של כבשה נערף , והרב צפה במו עיניו בליבה הממשיך לפעום . תלמידו של הרב , רופא מומחה , ביקש להוכיח באמצעות הניסוי שגם לאחר מוות ודאי ( כריתת ראש ) ניתן לקיים את פעילות הלב , ומכאן שאמת המידה המסורתית אינה תקפה . הרב המכובד הנהן בראשו , קיבל את תוצאות הניסוי , אך נשאר איתן בדעתו . הוא שב ופסק כי אין להתיר השתלת לב . טיעונו נסמך על ההבדל שבין 1 למעשה , הניסוי היה מורכב יותר במידת מה . ההכרעה ההלכתית המקורית של הרב אוירבעך התבססה על עמדת הגמרא כי אשד . מעוברת שמתה , עוברה מת עמה ואין היא יכולה ללדת . מכיוון שהרפואה המודרנית הראתה כי ניתן ללדת עובר גם לאחר מוות מוחי , הסיק הרב אוירבעך כי מוות מוחי אינו מוות מנקודת המבט של ההלכה . כדי להפריך טיעון זה כלל הניסוי כבשה מעוברת , ומטרתו היתה להוכיח שגם לאחר כריתת הראש , היא יכולה עדיין לתת חיים . המסקנה אז תהיה כי המבחן שמציבה הגמרא אינו מבחן תקף ביחס למוות מוחי .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help