sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

כנסיות שהנציחו את . "השתנות"ה כן שימש ההר מרכז לנזירים ולמתבודדים . לאחר חורבן הכנסיות במאה הי"ג , ניטש ההר , אך המאמינים המשיכו לעלות אליו לרגל , כדי להסתופף בין שרידיו ולהנציח את מאורע ההשתנות שנחוג 6-ב באוגוסט . בשלהי המאה הי"ט יושב ההר בלחדש ע"י הנזירים הפרנציסקאנים והוקמו במקום מנזר ואכסניה , ומאוחר יותר - ( 1919-1924 ) כנסיה . בפי הערבים לא השתמר השם תבור . הם מכנים אותו לעתים ג' בל א-נור - הר האור . ניתן לראות בכך קשר למסורת ההשתנות על הר תבור , המקובלת בקרב המוסלמים ( ברם השם ג בל א-נור , הוא תרגום כמעט מדויק למונח העברי תבור . ( שם אחר , המקובל יותר בקרב המוסלמים , הוא ג בל א-טור , שפרושו "ההר" בהא הידיעה , המהווה אף הוא ( לפי נוסח אחר , ( תרגום השם העברי . השם - ג בל א-טור יוחד ע"י המוסלמים גם להרים מקודשים אחרים כגון הר סיני , הר הזיתים והר גריזים . במחצית השניה של המאה הי"ב חיבר היסטוריון מוסלמי מדריך לעולי רגל מוסלמים . בין המקומות שיוחדו לעליה לרגל למוסלמים , ניזכר הר תבור , "המקום בו השתנה . "ישו אגדה מוסלמית מספרת , כי על פסגת הר תבור הקים אחד השליטים המוסלמים מצודה לבתו . לפי כך הוא נקרא ( לעתים רחוקות , ( ג'בל קצר בנת אל מלכ , שפרושו - "הר מצודת בת . "המלך באשר לשרידים שנותרו על הר תבור , רב בהם הניסתר על הנגלה . הם כוללים בעיקר שרידי כנסיות וביצורים ( מוסלמים ) ואולי גם שרידים מתקופת בית שני . ההר עבר פעמים אחדות מיד ליד , ולא אחת עשו הכובשים החדשים שימוש בשרידים קודמים . בין המבנים הצלבנים , מצוים שרירים מוסלמים לרב , ואף הביצורים המוסלמים ניבנו בחלקם משרידי מבנים נוצרים . אף שכמה מטובי החוקרים במאה הקודמת ערכו מחקרים במקום , דומה כי הם לא הצליחו לזרות אור על צפונותיו . בנוסף לחפירות מקריות שנערכו ע"י הפרנציסקאנים 1860-מ ואילך , נחקר ההר ע"י דה ווגה , ( 1870 ) גרין , ( 1873 ) קרן המחקר הבריטית ( י , ( 1 87 ברלוצי ( 1921-1923 ) ואורפאלי . המחקר המקיף ביותר נערך ע"י אב המנזר ב . מייסטרמן , 1897-ב והוא מעיר : "שרידי הר תבור מביכים את החוקר . מאז שהם נחשפו לפני כארבעים שנה , אף ארכיאולוג לא ניסה להתמודד עם הגדרת מהות הממצאים , מקורם . "ואופיים דומה שדבריו תקפים בעיקרם גם בימינו , אף שלאחרונה ( 1976 ) פורסם מחקר מקיף על ביצורי הר תבור ע"י האב ב . בגאטי . הר תבור היה מהתקופה הביזאנטית ואילך למוקד לעליה לרגל , ומקומו לא נפקד מאז במסלול הנוסעים ועולי הרגל , אף שלא אחת היה הביקור כרוך בקשיים ובסכנות רבות . גם כיום מהווה הביקור בהר תבור את אחת מהחוויות המרשימות ביותר , הן בשל הביקור בהר עצמו ויותר מזאת , בשל הנוף המרהיב הנשקף מפסגתו , שהוא מהיפים בארץ . מרבית המבקרים כיום הם קבוצות צליינים נוצריות , וזאת בשל הקשיים והזמן הרב הכרוכים בעליה להר ( העליה נעשית באמצעות שרוח מוניות . ( קיימת מזה שנים רבות תכנית להתקין רכבל בין נצרת ( עילית ) להר תבור , כדי להפוך את ההר ל"אתר , "תיירות אך ספק אם יתרום הדבר לאופיו המיוחד של המקום .

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help