sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

ב ייתכן שהדרך הנאה ביותר להכניס את הקורא , שקנה ידיעות מסוימות על הזרמים העיקריים בפילוסופיה ולא קנה דעת ' החשיבה החדשה' ( כך קרא סראנץ רוזנצווייג במאמר המכונה בשם זה את הדיאלוגיקה , ( אל דרך החשיבה של האסכולה הפילו סופית החדשה הזאת , תהיה לקשור קשר בינה ובין האסכולה של קאנט » עם כל ההבדל העצום שבין שתי האסכולות . קאנט לי מד » כשמבקשים אנו לחשוב על העולם , עלינו לחשוב את העולם כקוטב אחד של יחס דו קוטבי . אין העולם עולם כשהוא לעצמו ; הוא זקוק לתודעה הנושאת אותו . המועוא , שאנו מכירים אותו" אין לו הוויה משלו כי הוא בהכרח קשור לנושא . האובייקט הוא אובייקט לגבי סובייקט , והסובייקט הוא סובייקט לגבי אובייקט . ואין לאמיתו של דבר אלא היחס שבין הסובייקט ( הטראנסצינדנטאלי ) והאובייקט . מביאים אנו את משנת קאנט בצורתה הפשוטה ביותר ובלי לפשוט את בעיותיה , מכיוון שהיא פותחת לפנינו דרך להבנת הפילוסופיה הדו שיחית . גם כאן , בפילוסופיה הדיאלוגית הזאת , מן הנכון הוא לומר שהקיים באמת הוא היחס . אן לא ראי יחס זה כראי היחס הפשוט שבין הסובייקט והאובייקט אצל קאנט ו יחס כפול הוא ו 'אני אתה' ראני הלז' או . 'אני סתם' אני אתה' ו'אני הלז' הם 'שני . 'אבות הדיברות מימרה חסידית אחת עשויה לשמש לנו מפתח ראשון להבנת תורתו של בובר ו מנחם מנדל מוויטבסק אמר על עצמו 1 'דבר זה השגתי בארץ ישראל—כשאני רואה חבילה של תבן מונחת ברחוב , הרי עצם הדבר , שהיא מונחת לאורך הרחוב ולא לרוחב הדרך , כבר יש בו לדידי משום גילוי . 'השכינה חבילה של תבן—כך עלינו לפרש את המימרה—בכוחה לדבר ללב האדם , להביא לו משהו לידי גילוי , להביא אותו , כדברי בובר , בזיקה של אני ואתה . ודאי , יכול האדם להיזקק לחבילת תבן גם באופן אחר 1 יכול הוא פשוט לקלטה כתמונה , להתבונן בה

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help